اولین شبکه خبری جهان که به طور کامل توسط هوش مصنوعی تولید شده است، قرار است سال آینده راهاندازی شود. اما شبکه خبری هوش مصنوعی چه کاری قرار است انجام دهد؟
Channel 1 یک ویدیوی تبلیغاتی منتشر کرد که در آن توضیح میداد که چگونه این سرویس پوشش خبری شخصیسازی شده را برای کاربران، درباره امور بینالمللی، مالی و سرگرمی ارائه میکند. این رسانه اعلام کرده که این گروه خبری ساخته شده با هوش مصنوعی، قادر است به صورت 24/7 به مخاطبانش محتوای خبری ارائه دهد.
در حالیکه به نظر میرسد خبرنگاران در این ویدئو انسان هستند، اما در واقع همه آنها از اسکن از روی افراد واقعی ساخته شدهاند. این خبرنگاران با صداهای تولید شده دیجیتالی و احساسات انسانی صفر، قادرند اخبار را به هر زبانی بیان کنند.
یک خبرنگار مصنوعی با موی بلوند که به نظر میرسد یک انسان واقعی باشد در این ویدئو میگوید: «شما میتوانید صدای ما را شنیده و لبهای ما را ببینید، اما هیچکس چیزهایی که ما میگوییم را ضبط نکرده است، چرا که من از سیستمهای پیچیده پشت صحنه نیرو میگیرم».
بنیانگذار و کارآفرین، «آدام موسم» گفت که اخبار پخش شده در این شبکه از رسانههای قدیمی و خبرنگاران آزاد تامین میشود. علاوه بر این، هوش مصنوعی برخی از گزارشهای خود را نیز براساس سوابق عمومی و اسناد دولتی ایجاد میکند.
شبکه خبری هوش مصنوعی تا بهار راهاندازی میشود
خالقان این شبکه ««موسم» و تهیهکننده فیلم «اسکات زابیلسکی» میگویند که قصد دارند در بهار امسال شبکه Channel1 AI را به صورت رایگان و با پخش تبلیغات در بین برنامهها راهاندازی کنند.
آنها همچنین در حال برنامهریزی برای انتشار یک اپلیکیشن Channel1 با قابلیت ترجمه خاص خود تا فرا رسیدن تابستان هستند.
سازندگان میگویند که این برنامه رویدادهای واقعی را دوباره خلق خواهد کرد. شبکه خبری هوش مصنوعی ميتواند همه چیز را تغییر دهد.
بر اساس گزارشی که «هالیوود ریپورتر» در ماه جولای منتشر کرد، پیشنمایش اولیه این شبکه متکی به فیلمها و عکسهای موجود بود، اما سازندگان گفتند که قصد دارند وقایعی را که توسط دوربین ثبت نشدهاند، با استفاده از هوش مصنوعی زاینده (مولد) بازسازی کنند.
موسم به هالیوود ریپورتر گفت: «نزدیکترین تشبیهی که میتوانم انجام دهم این است ما میتوانیم تصاویر دادگاهی را که حضور دوربین در آن مجاز نیست را با استفاده از هوش مصنوعی خلق کنیم. چیزی که ما به طور بالقوه به دنبال انجام آن هستیم، افزودن تصاویری است که به وضوح مشخص باشد که این تصاویر توسط ما تولید شده است. ما نمیخواهیم وانمود کنیم تصاویر ما واقعی هستند.»
زابیلسکی نیز گفت که این کانال از آنچه شرکتهای دیگر مانند Spotify و TikTok برای شخصیتر کردن تجربه کاربر استفاده میکنند، استفاده میکند و افزود: «این همان چیزی است که ما هنوز در اخبار نمیبینیم».
انتشار این ویدئو توسط Channel1 نگرانیهایی را درباره دقت و یکپارچگی ژورنالیستی گزارشهای تولید شده توسط هوش مصنوعی مطرح کرده است.
«آریکا واشینگتون» سردبیر رسانه خبری LAist میگوید که این ویدئو نشان میدهد که انتشار اخبار نادرست و فیکنیوز با شبکه خبری هوش مصنوعی چقدر آسان است.
واشینگتون میگوید: «وحشتناک است. مطمئنا تولید اخبار با هوش مصنوعی آسانتر و سریعتر خواهد بود، اما هزینههای بسیار بیشتر از مزایای آن است. اخبار هوش مصنوعی مرزهای انتشار اخبار جعلی توسط افراد شرور را به شکلی که در تصور ما هم نمیگنجد گسترش خواهد داد.»
«کریستن روبی» مدیرعامل گروه «مدیا روبی» هم در شبکه اجتماعی «X» (توئیتر سابق) نوشت: «اگر به مفهوم اخبار جعلی اعتقاد دارید، هنوز چیزی ندیدهاید. اخبار جعلی فعلی حداقل توسط انسانها به شما ارائه میشوند. اما وقتی مجریان اخبار هوش مصنوعی جایگزین مجریان انسانی شوند، مفهوم اخبار جعلی معنای کاملا متفاوتی خواهد داشت.»