کارگردان جوان Phạm Vĩnh Khương که علاقه زیادی به سینما و فناوریهای نوظهور دارد، با رویکرد نوآورانه خود برای ادغام هوش مصنوعی (AI) در هنرهای سنتی، کارهای جدیدی را به وجود میآورد.
در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به طور گستردهای در صنعت سرگرمی جهانی به کار گرفته شده است و از هنرمندان در خلق آثار چشمگیر حمایت میکند. به دنبال این روند، خوانندگان ویتنامی بیشتر روی موزیک ویدیوهایی که از هوش مصنوعی استفاده میشود سرمایه گذاری میکنند، به این امید که توجه عمومی را به خود جلب کنند.
آخرین موزیک ویدیوی این کارگردان جوان، Chèo mở lái ra (Chèo قایق را پارو میکند)، تفسیری مدرن از ملودی باستانی Chèo (اپرای سنتی ویتنامی) که برای سال نو منتشر شد که از هوش مصنوعی برای بازسازی تصاویر تاریخی و فرهنگی استفاده میکند و به بینندگان چشماندازی تازه و جذاب در مورد این هنر ویتنامی چند صد ساله ارائه میدهد.
تلفیق هوش مصنوعی و هنرهای سنتی توسط یک کارگردان جوان ویتنامی
این کارگردان جوان که در سال 1992 در شهر HCM متولد شد، خود را وقف ترکیب فناوری با بیان هنری کرده است. قبل از Chèo mở lái ra، او برای پروژههایی مانند Bức Tranh Đại Việt (نقاشی بزرگ ویتنام)، که میراث فرهنگی و تاریخی ویتنام را تجلیل میکند و Mắt Bão (چشم طوفان) یک ویدیوی موزیکال اختصاص داده شده به هوش مصوعی. آخرین نسخه او، رقص گربه صورتی، یک MV انیمیشن سه بعدی کاملاً ساخته شده با هوش مصنوعی است.
او بیش از 10 سال تجربه در فیلمبرداری، طراحی و ویرایش ویدئوها تنها با استفاده از گوشی دارد و اخیراً شروع به استفاده از هوش مصنوعی کرده است. به گفته Khương، هوش مصنوعی با سادهسازی فیلمنامهنویسی، طراحی صدا و پستولید، فیلمسازی را متحول میکند.
در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی نیاز به فیلمبرداری و تدوین سنتی را از بین میبرند، سازندگان باید بر هنر آموزش دقیق تسلط داشته باشند، چیزی که او با طنز آن را «یادگیری مقالهنویسی برای هوش مصنوعی» مینامد تا دیدگاههای هنری خود زنده شود.
این کارگزدان جوان با استفاده از هوش مصنوعی، کارایی تولید را بهینه کرده، هزینهها و زمان را کاهش داده و تصاویری با کیفیت بالا را تولید میکند. با این حال، ماموریت او فراتر از فناوری است. او که علاقه مند به حفظ فرهنگ است، به دنبال مدرن کردن آواز چئو و قابل دسترستر کردن آن، به ویژه برای مخاطبان جوان است.
MV مجهز به هوش مصنوعی نه تنها تصاویر تاریخی را بازیابی میکند، بلکه تصاویر بایگانی نظامی کمیاب مربوط به Cheo را نیز در خود جای داده و روایتهای تاریخی را در داستان سرایی خود میپیوندد. شایان ذکر است، هوش مصنوعی همچنین ترکیب یکپارچه موسیقی سنتی چئو را با عناصر ارکسترال حماسی فعال کرده است و تجربه شنیداری پویا و فراگیر را ایجاد میکند.
با Chèo mở lái ra و سایر پروژههای مبتنی بر هوش مصنوعی، Phạm Vĩnh Khương در حال پیشروی در مسیر جدیدی در حفظ فرهنگ است: هنرهای سنتی ویتنامی را به مخاطبان معاصر نزدیک میکند و در عین حال پتانسیل خلاقانه فناوریهای نوظهور را به نمایش میگذارد.
در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به طور گستردهای در صنعت سرگرمی جهانی به کار گرفته شده است و از هنرمندان در خلق آثار چشمگیر حمایت میکند. به دنبال این روند، خوانندگان ویتنامی بیشتر روی موزیک ویدیوهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، سرمایهگذاری میکنند، به این امید که توجه عمومی را به خود جلب کنند.
به عنوان مثال، خواننده مشهور، ها ترون عکسهای منظره و آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی را در آلبوم Những Con Sông Ngón Tay (رودخانههای انگشتی) گنجاند. او خاطرنشان کرد که این تصاویر مصنوعی، نرم و ملایم، کاملاً با معنا و پیام آلبوم هماهنگ هستند.
با این حال، برخی از بینندگان به مسائلی مانند تاخیر در حرکات دهان و همگامسازی اشعار و سفتی در چهره خواننده تولید شده توسط هوش مصنوعی اشاره کردند که باعث میشود کمتر واقعی به نظر برسد. صحنههای پویا نیز با کیفیت تار و تناسبات بدنی ناقص بودند.
منبع : vietnamnews