در حالی که هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست در یوتیوب استفاده شده است، این پلتفرم امیدوار است که بتواند برای کمک به سازندگان در تولید محتوای خنثیتر استفاده شود.
نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب روز ۳۰ شهریور از اضافه شدن فهرستی از ویژگیهای جدید هوش مصنوعی به این پلتفرم خبر داد.
موهان در یک رویداد تبلیغاتی در دفتر منهتن گوگل گفت که ویژگیهای جدید هوش مصنوعی (که در زمانهای نامشخصی در بقیه سال معرفی میشوند) را به میلیاردها نفر در سراسر جهان که سابقه تولید محتوای مسئولیتپذیر داشتند، میدهد. این ویژگیها شامل کلیپهای ویدیویی شش ثانیهای است که توسط هوش مصنوعی تولید میشود و میتوان آنها را تولید کرد و در YouTube Shorts، مرکز ویدیوی کوتاه پلتفرم قرار داد. این بخش پس از موفقیت TikTok راهاندازی شد و از طریق ویژگیای که با فناوری DeepMind AI گوگل راهاندازی شده، ادغام میشود.
استفاده از هوش مصنوعی زاینده در یوتیوب
در گذشته هوش مصنوعی زاینده برای انتشار اطلاعات نادرست در یوتیوب استفاده شده است، از جمله کانالهایی با میلیونها بازدید ویدیویی که پوشش اخبار گمراه کننده و جعلی را در مورد افراد مشهور منتشر میکنند.
تصاویر دستکاری شده توسط هوش مصنوعی از افراد مشهور برای ایجاد تصاویر گمراه کننده و ایجاد روایتهای نادرست استفاده شده است. موهان در پاسخ به سوالی در طول این رویداد در مورد نگرانیها در مورد سوء استفاده از هوش مصنوعی گفت که استفاده از هوش مصنوعی برای نحوه عملکرد YouTube، از جمله الگوریتم توصیه محتوای آن، اساسی است. او گفت:
“چیزی که ما میسازیم واقعاً درباره تقویت خلاقیت انسانی است.”
یوتیوب همچنین متن و تصویر هوش مصنوعی زاینده را در یک ویژگی «الهام» برای سازندگان ادغام میکند، که هدف آن ارائه پیشنهادها و نمونههایی برای محتوای ویدیویی است. هوش مصنوعی زاینده حتی پیشنهادهای «با هوش مصنوعی» را برای نحوه پاسخ سازندگان به نظرات ارائه میدهد.
سارا علی، مدیر ارشد تولید در یوتیوب، گفت: این در مورد جایگزینی ایدهها نیست. در واقع به شما ابزارهایی میدهد تا سریعتر به آن برسید.
این اعلامیه به دنبال مجموعهای از ادغامهای هوش مصنوعی دیگر از شرکتهای دیگر، از مایکروسافت گرفته تا متا صورت میگیرد. موهان گفت که 92 درصد از تولیدکنندگان محتوا یوتیوب در حال حاضر از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.
ابزار جدید ایجاد ویدئو با هوش مصنوعی “Veo” نام دارد. سازندگان پرامپتهای متنی را برای ایجاد تصاویر هوش مصنوعی وارد میکنند، که سپس میتواند مبنای کلیپهای شش ثانیهای باشد. موهان با ویدئویی که توسط هوش مصنوعی از دوست شدن یک سگ و گوسفند ساخته شده بود، آن را دست انداخت.
یوتیوب جدیدترین پلتفرمی است که قابلیتهای ویدئویی تولید شده توسط هوش مصنوعی را به دنبال نمایشهای OpenAI از فناوری متن به ویدئو Sora خود اعلام میکند.
علی گفت که خلاقیتهای Veo ایجاد شده توسط هوش مصنوعی با SynthID، ابزاری که توسط DeepMind برای واترمارکینگ و شناسایی مواد تولید شده توسط هوش مصنوعی توسعه یافته است، واترمارک میشوند و با برچسبی اعمال میشوند که به وضوح به بینندگان نشان میدهد که با هوش مصنوعی تولید شدهاند.
از آنجایی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی یوتیوب، گوگل و بقیه اینترنت را گرفته است، بیشتر آنها دارای واترمارک نیستند، یک تعهد اعتماد و ایمنی که توسط بسیاری از شرکتها انجام شده و محققان دریافتهاند به راحتی قابل دور زدن است.
Vivien Lewit، رئیس جهانی هنرمندان یوتیوب، همچنین یک ویژگی هوش مصنوعی به نام Dream Track را معرفی کرد که میتواند آهنگهای کوتاه فقط با استفاده از ساز و همچنین ابزاری به نام Music AI Sandbox تولید کند که میتواند «حلقههای» موسیقی ایجاد کند.
یوتیوب همچنین ویژگی «دوبله خودکار» خود را گسترش خواهد داد که میتواند ویدیوها را به زبانهای دیگر ترجمه کند. هدف بهروزرسانی «گفتار بیانی» این است که صدای دوبلهها طبیعیتر به نظر برسد و از زیر و بم، لحن و محیط آکوستیک صدای اصلی تقلید کند.
یک ویژگی جدید به نام دکمه “Hype” به بینندگان این فرصت را میدهد تا ویدیوها را در نوع جدیدی از صفحههای پرطرفدار نشان دهند. در طول چند سال گذشته، صفحه «پرطرفدار» یوتیوب که ویدیوهای با عملکرد برتر را در این پلتفرم نشان میداد، جابجا شده و به دستههایی تقسیم شده است.
از آنجایی که تعداد بیشتری از مردم یوتیوب را روی صفحههای تلویزیون سنتی تماشا کردهاند و یوتیوبرها به دنبال برنده شدن جوایز امی هستند، یوتیوب همچنین به سازندگان این امکان را میدهد که ویدیوهای خود را بهعنوان «فصول» و «اپیزود» شناسایی کنند. این پلتفرم همچنین در حال ایجاد ویژگی «Communities» خود است که به طرفداران یوتیوبرها مرکزی میدهد تا در آن جمع شده و با هم تعامل داشته باشند.
YouTube همچنین راههای بیشتری را برای سازندگان معرفی میکند تا مستقیماً از بینندگان خود کسب درآمد کنند، از جمله «هدایای» پخش زنده که شبیه به TikTok Live و Twitch هستند، که در آن بینندگان میتوانند با کمکهای مالی کوچک به سازندگان پاداش دهند.
اعلامیه هوش مصنوعی بر اساس برخی از ویژگیهای قبلی معرفی شده توسط یوتیوب است. در سال 2023، این شرکت یک ویژگی پس زمینه تولید شده توسط هوش مصنوعی به نام “DreamScreen” برای ویدیوهای کوتاه را معرفی کرد.
منبع : nbcnews