مطالعهای که اخیرا توسط «دفتر ملی تحقیقات اقتصادی» ایالات متحده انجام شده، نشان داد که هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT میتواند بهرهوری نیروی کار را به طور متوسط 14٪ افزایش دهد.
برخی از شرکتها در حال حاضر افزایش بهرهوری ناشی از استفاده از هوش مصنوعی مولد را تا 400 درصد نیز گزارش کردهاند. به گزارش موسسه «مککنزی»، هوش مصنوعی مولد میتواند سالانه 4.4 تریلیون دلار تولید کند.
شما به عنوان یک مدیر میانی یا عضو هیئتمدیره یک شرکت، دوست دارید شرکتتان از این پتانسیل استفاده کند. اما چگونه باید از فرصت هوش مصنوعی مولد برای بهرهوری استفاده کرد؟ بزرگترین فرصتها برای انجام کارهای بیشتر با هزینه کمتر و افزایش سود را کجا باید جستجو کرد؟
به عبارت دیگر، با این همه بهرهوری چه باید کرد؟
در ادامه این مطلب به نحوه استفاده از مزایای بهرهوری هوش مصنوعی بدون نیاز به برنامهریزی بلندمدت و سرمایهگذاری هنگفت اشاره خواهیم کرد.
هوش مصنوعی در حال حاضر جانشین مشاغل انسانی شده است
طبق تحقیقات موسسه «گلدمن ساکس»، از هر سه شغل آمریکایی، دو شغل در معرض درجاتی از جانشینی توسط اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دارند. در سرتاسر جهان، 300 میلیون شغل ممکن است واجد شرایط جایگزینی جزئی یا کلی با اتوماسیون باشند که به طور بالقوه باعث صرفه جویی تریلیونها دلار برای کارفرمایان خواهد شد.
این اتفاقی نیست در سالهای آینده منتظر وقوعش باشیم. یک گزارش شغلی اخیر توسط سایت Challenger نشان داده که تنها در ماه می سال جاری، 3900 شغل توسط هوش مصنوعی حذف شدهاند.
شرکت IBM فرایند استخدام را برای 7800 شغل را متوقف کرده و میگوید این مشاغل در آینده نزدیک توسط هوش مصنوعی انجام خواهند شد. British Telecom هم اعلام کرده است که بیش از 10 درصد از تیمش تا قبل از سال 2030 با هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد.
در حالی که مزایای بهرهوری برای هر سازمانی متفاوت است، چهار حوزه کلیدی در اکثر شرکتهای بزرگ وجود دارد که میتوانید انتظار داشته باشید که هوش مصنوعی در آن اختلال فوری ایجاد کند:
- امور مشتریان
مککنزی پیشبینی میکند که هوش مصنوعی مولد، پتانسیل افزایش بهرهوری در امور مشتریان را تا 45 درصد داراست.
بخش عمدهای از این سود ناشی از توانایی هوش مصنوعی در درک اهداف و احساسات مشتری و دادن اطلاعاتی به پرسنل – حتی کارآموزان جدید – برای حل سریع مشکلات است.
هوش مصنوعی همچنین میتواند درخواستها و خدمات سطح پایین مربوط به مشتریان را از طریق چتباتهایی که بسیار کاربردی و شبیه انسان هستند انجام دهد.
. این امر نه تنها به ارائه خدمات بهتر منجر میشود، بلکه باعث ایجاد تیمهایی میشود که کمتر تحت فشار مشتریان قرار میگیرند و بنابراین شادتر و وفادارتر هستند. برخی از شرکتهایی که در این حوزه پیشتاز هستند عبارتند از Qualtrics، Ultimate.ai و Intercom.
- بازاریابی و فروش
هوش مصنوعی مولد میتواند رفتار بالقوه را تجزیه و تحلیل کند تا تیمهای فروش و بازاریابی بتوانند رویکرد استراتژیک خود را کارآمدتر از همیشه، بهینه کنند.
به دلیل تواناییهای تخصصی این فناوری، هوش مصنوعی مولد همچنین میتواند به تولید محتوا در حوزههای ایمیلهای سفارشی، پستهای رسانههای اجتماعی، مواد هنری تبلیغاتی، توضیحات محصول، صفحات فرود (لندینگپیجها) و موارد دیگر کمک کند.
امروزه حتی در عملیاتهای سبک بازاریابی و فروش هم میتوان امور مختلف را سفارشی و شخصیسازی کرد.
مدت کوتاهی پس از انتشار ChatGPT، مایکروسافت و Salesforce به ترتیب Viva Sales و Einstein GPT را راهی بازار کردند که این رقابت توانست هوش مصنوعی مولد را تجاریسازی و به عاملی درآمدزا تبدیل کند.
Phrasee، Persado، و Albert تنها تعدادی از شرکتهای بسیاری هستند که هوش مصنوعی مولد را در حوزه بازاریابی دیجیتال به کار انداختهاند.
- توسعه نرمافزار
88 درصد از برنامهنویسان و توسعهدهندگان نرمافزار، از افزایش بهرهوری هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد خبر دادهاند.
این فناوری میتواند کارهای تکراری مانند درج کدهای دیگ بخار (boilerplate codes) را اجرا یا کدهای تولید شده توسط انسان را به لحاظ وجود باگ یا نقصهای امنیتی بررسی کند.
هوش مصنوعی مولد همچنین میتواند مستندات نرمافزاری ایجاد کند و نیاز به حضور یک کدگذار انسانی برای کارهای سطح پایین را از بین ببرد. GitHub Copilot، Tabnine و Snyk شرکتهای پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی در حیطه برنامهنویسی هستند.
- تحقیق و توسعه
فهرستی از تمام راههایی که هوش مصنوعی مولد میتواند از طریق آنها به حوزه گسترده «تحقیق و توسعه» کمک کند، مثنوی هفتادمن کاغذ لازم دارد.
از کشف دارو در صنعت داروسازی تا تجزیه و تحلیل اطلاعات در تقریبا تمام زمینههای تحقیقاتی تا طراحی صنعتی در تولید؛ هوش مصنوعی مولد یک تغییردهنده واقعیِ بازی است.
چهار ترفند برای افزایش بهرهوری با هوش مصنوعی مولد
اما از دیدگاه مدیریت کسبوکار، چگونه میتوانید سازمان خود را برای حرکت همگام با پیشرفت هوش مصنوعی مولد هماهنگ کنید؟
هوش مصنوعی را همین حالا بپذیرید و خود را با آن تطبیق دهید:
فرض کنید رقبای شما در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند. شما باید قبل از اینکه آنها آنقدر جلوتر بروند که نتوانید به آنها برسید، سوار این قطار شوید.
وقتی انسانها راهی را میبینند که کارشان را راحتتر و با کار کمتر انجام میدهد، از آن استفاده میکنند. بنابراین شما باید به هوش مصنوعی مولد تکیه کنید و تصمیم بگیرید که کجا، چگونه و چه زمانی میخواهید این فناوری را پیاده سازی کنید.نام این بازی، «پذیرش و اقتباس سریع» است.
در این چرخه استفاده از انسان را فراموش نکنید:
اگرچه ممکن است با توجه به عملکرد چشمگیر این فناوری، محول کردن تمام وظایف به هوش مصنوعی مولد وسوسهانگیز باشد، اما این تفکر اشتباه است.
در حین ادغام این فناوری، همیشه باید “نظارت انسانی” را حفظ کنید تا مطمئن شوید که خروجی با استانداردهای کیفیت و تصویر برند سازمان شما مطابقت دارد. چه محتوای بازاریابی باشد، چه طراحی محصول یا کد نرمافزار، خروجی نیاز به بررسی انسانی دارد تا از دقت آن اطمینان حاصل شود، از تعصب و سایر مسائل اخلاقی جلوگیری و مشکلات دیگری را که امروزه فقط انسانها میتوانند درک کنند، شناسایی شود.
تیم خود را درگیر کنید:
در پاسخ به افزایش بهرهوری که توسط هوش مصنوعی مولد ایجاد میشود، ممکن است افراد را رها کنید یا استخدامهای جدید کمتری داشته باشید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما بیش از هر زمان دیگری از شما انتظار دارند، و شما به هر واحد موجود برای کمک به افزایش خروجی نیاز دارید.
در هر صورت باید به چارت سازمانی خود نگاهی دقیق بیندازید و فورا با تیم خود در مورد این موضوع وارد تعامل شوید. به جای این که کارمندانتان نگران از دست دادن شغل خود باشند، به آنها کمک کنید تا با این فناوری سازگار شوند.
برخی از نقشها حذف میشوند، برخی دیگر گسترش مییابند، در حالیکه برخی دیگر بیتاثیر باقی میمانند. با تیم خود ارتباط برقرار کنید، به آنها اطلاع دهید که از آنها چه انتظاری میرود، با بازآموزی و مدیریت تغییر از آنها حمایت کنید. و مطمئن شوید که تیمهای قدیمی و جدید به طور یکسان آماده پذیرش هوش مصنوعی مولد به عنوان یک خلبان هستند.
از بالا رهبری کنید:
مدیرعامل، تیم اجرایی ارشد و هیئتمدیره نمیتوانند در انتهای این تغییر باشند. تغییراتی که هوش مصنوعی مولد در سازمان و صنعت شما ایجاد میکند، دهه آخر تحول دیجیتال را به شکل مثبتی عجیب و غریب جلوه میدهد.
شما باید انقلاب هوش مصنوعی داخلی سازمان خود را رهبری کنید. این بدان معنا نیست که هر مدیر ارشد باید خودش در زمینه هوش مصنوعی متخصص شود. با این حال، آنها باید از استفاده از آن حمایت کنند و در اجرای آن در سراسر سازمان بسیار ماهر شوند.
اگر به نحوه تعیین برندگان و بازندهها توسط هوش مصنوعی، نحوه استفاده از هوش مصنوعی به نفع سازمان و نحوه مدیریت ریسک هوش مصنوعی اهمیت میدهید، توصیه میکنیم با وبلاگ ما همراه باشید. شما میتوانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با Chatgpt و سایر سرویسهای هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذرید.