بدون شک هوش مصنوعی یک تغییر پارادایم برای جامعه خواهد بود. اما اینکه تا چه حد هوش مصنوعی جایگزین کارمندان انسانی در آینده خواهد شد، هنوز مورد بحث است.
برای درک بهتر اینکه چگونه هوش مصنوعی بازار کار متخصصان فناوری را تغییر میدهد، کنسرسیوم نیروی کار فناوری اطلاعات و ارتباطات با قابلیت هوش مصنوعی که اخیرا در ایالات متحده تاسیس شده است، گزارش افتتاحیه خود را با عنوان «فرصت تحولآفرین هوش مصنوعی در مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات» منتشر کرده است که نشان میدهد در 92 درصد از مشاغل فناوری اطلاعات به دلیل پیشرفت در هوش مصنوعی شاهد تحولی بالا یا متوسط خواهیم بود.
تحول بازار فناوری توسط هوش مصنوعی
این مطالعه استدلال میکند که بیشترین تغییرات در مشاغل فناوری سطح متوسط (40٪) و سطح ابتدایی (37٪) مشاهده خواهد شد، زیرا مهارتها و قابلیتهای خاصی کم و بیش مرتبط میشوند.
انتظار می رود اخلاق هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مسئول، مهندسی سریع، سواد هوش مصنوعی، و معماری مدل زبان بزرگ (LLM) در این دوره جدید اهمیت بیشتری پیدا کند، در حالی که مدیریت سنتی داده، ایجاد محتوا، نگهداری اسناد، برنامهنویسی پایه و زبانها و اطلاعات تحقیقاتی کمتر مرتبط خواهد شد.
این گزارش میگوید که به همین دلیل است که مهارتهای حیاتی در همه مشاغل فناوری اطلاعات، از جمله سواد هوش مصنوعی، تجزیهوتحلیل دادهها و مهندسی سریع مورد نیاز است. به همین دلیل است که کنسرسیوم به دنبال توانمندسازی کارگران برای مهارت مجدد و ارتقاء مهارت است.
این تجزیهوتحلیل جامع بینشی از تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل فناوری ارائه میدهد، زیرا کنسرسیوم نیروی کار فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر هوش مصنوعی از برخی از نام های پیشرو صنعت مانند Cisco، Accenture، Eightfold، Google، IBM، Indeed، Intel، Microsoft و SAP تشکیل شده است.
برای تهیه این گزارش، کنسرسیوم تاثیر هوش مصنوعی را بر 47 نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هفت گروه شغلی بررسی کرد: تجارت و مدیریت، امنیت سایبری، علم داده، طراحی و تجربه کاربر، زیرساخت و عملیات، توسعه نرمافزار، و تست و تضمین کیفیت.
«فرانسین کاتسوداس» مدیر بخش افراد، سیاست و هدف سیسکو، شرکتی که این کنسرسیوم را رهبری میکند، گفت: «هوش مصنوعی یک فرصت بیسابقه برای فناوری است که از هر جهت برای بشریت مفید است، و ما باید مطمئن باشیم که مردم در این زمینه عقب نمیمانند.»
تعهد آموزشی کنسرسیوم
کاتسوداس توضیح داد که «در تمام شرکتهای عضو کنسرسیوم، ما مسئولیت جمعی آموزش و ارتقای مهارت 95 میلیون نفر را در 10 سال آینده بر عهده گرفتهایم. با سرمایهگذاری در نقشه راه بلندمدت برای نیروی کار فراگیر، میتوانیم به همه کمک کنیم تا در عصر هوش مصنوعی شرکت و پیشرفت کنند.»
به طور مفصل، اعضای کنسرسیوم تعهدات آموزشی زیر را دادهاند:
- سیسکو: آموزش 25 میلیون نفر در زمینه امنیت سایبری و مهارتهای دیجیتال تا سال 2032
- IBM: آموزش 30 میلیون نفر تا سال 2030 در زمینه مهارتهای دیجیتال، از جمله 2 میلیون نفر در زمینه هوش مصنوعی تا پایان سال 2026
- اینتل: تا سال 2030 بیش از 30 میلیون نفر با مهارتهای هوش مصنوعی را برای مشاغل فعلی و آینده آموزش میدهد.
- مایکروسافت: تا سال 2025 به 10 میلیون نفر در زمینه مهارتهای دیجیتال آموزش داده و گواهی میدهد (هدفی که میگوید یک سال زودتر از موعد مقرر پیشی گرفته است.)
- SAP: ارتقاء مهارت 2 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2025
- گوگل: ارائه بیش از 130 میلیون دلار بودجه برای حمایت از آموزش و مهارتهای هوش مصنوعی برای افراد در ایالات متحده، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و APAC.
منبع: cio