از هوش مصنوعی بخواهید که یک جوک سیاسی بنویسد، شاید به اندازه کافی خنده دار نباشد که بتوان آن روی صحنه در مقابل تماشاگران پولی ارائه کرد، اما این بدان معنا نیست که در استندآپ کمدی جایی برای هوش مصنوعی وجود ندارد.
کمدینها بهطور گستردهای در حال آزمایش فناوری برای نوشتن فیلمنامه و ایدهپردازی هستند. از جمله آنستی دانلیس کانادایی که در اوایل سال جاری، از چتبات محبوب هوش مصنوعی ChatGPT خواست تا برای او نمایشی بنویسد.
نتیجه آن چیزی است که او در طول تابستان اجرا کرده است، از جمله در جشنواره فرینج ادینبورگ این ماه. بی بی سی پس از ششمین اجرای هفت روزه آنستی در جشنواره تئاتر فرنج تورنتو در ماه ژوئیه با آنستی به گفت و گو نشست. او روند نوشتن نمایش خود را با عنوان “هوش مصنوعی” توضیح داد.
نوشتن استندآپ کمدی به کمک هوش مصنوعی
من داشتم با ChatGPT بازی میکردم، و نتایجی که به من داد خیلی خندهدار بود، و فکر کردم شاید نمایشی در آن وجود داشته باشد» علیرغم برخی شوخیهای بیمزه، او میگوید این ابزار برای طوفان فکری مفید بود.
از او خواستم «پنج آهنگ درباره معضلات دوجنسگرا بودن» یا «کودک مهاجر بودن» برایم بنویسد، و ایدههایی به من داد که هرگز به آن فکر نمیکردم. چیزی که او از هوش مصنوعی انتظار نداشت، درک آن از نحوه طراحی یک نمایش بود.
«من به آن گفتم که به من دستور اجرا بدهد، و توضیح داد که هر آهنگ باید کجا برود و چرا، و کاملاً منطقی بود. از این که چقدر میتواند دلیل پشت آن را توضیح دهد شگفت زده شدم.»
علیرغم استفاده از فناوری برای نوشتن بخشهایی از استندآپ کمدی، نمایش آنستی تا حد زیادی به تحویل او متکی است. در طول اجرا، کمدین از کیبورد به گیتار برای ارائه آهنگها و مونولوگها استفاده میکند. تعاملات زیادی وجود دارد، از جمله سرفه کردن یکی از مخاطبان، با آهنگی که ChatGPT درباره آنها نوشته است.
آنستی با تأمل در این تجربه میگوید: «از طریق این فرآیند یاد گرفتم که خلاقیت انسان را نمیتوان تکرار یا جایگزین کرد و در نهایت حدود 20 درصد از نمایش، هوش مصنوعی خالص بود و 80 درصد دیگر ترکیبی بود.» او میگوید تا کنون بازخورد خوبی از مخاطبان، از جمله اولیویا اسمیت و بتانی رادفورد، که هر دو در تورنتو زندگی میکنند، داشته است.
اولیویا اعتراف میکند که نسبت به هوش مصنوعی بدبین است، اما از دیدن خلاقانه آن لذت میبرد. او میگوید: «فکر میکنم اگر همه چیز توسط فناوری نوشته میشد، احساس میکردم کمی فریب خوردهام، اما دیدن هوش مصنوعی روی صحنه خندهدار بود زیرا خلاقانه بود».
بتانی، که یک بازیگر است، موافق است و میگوید: «هوش مصنوعی در خلق و نوشتن جایی دارد تا زمانی که شفاف باشد که بخشی از فرآیند بوده است.» مطالعهای که اخیراً از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی منتشر شد نشان داد که جوکهای تولید شده توسط هوش مصنوعی بهتر از جوکهای ساخته شده توسط انسانها هستند. با این حال، Bethany چندان مطمئن نیست و احساس میکند «انسانها در کشف هوش مصنوعی بسیار خوب هستند».
او میافزاید: «احساس میکنم میدانم چه زمانی در نوشتن هیچ انسانی دخالتی نداشت. اما من مطمئن هستم که با هوشمندتر شدن آن تغییر خواهد کرد.»
خنداندن تماشاگران کار بزرگی است و در دهه گذشته بازار استندآپ کمدی در ایالات متحده از نظر مجموع ارزش بلیتهای فروخته شده تقریباً سه برابر شده است. این بر اساس دادههای نشریه تجاری Pollstar است که بخش اجرای زنده را نظارت میکند. فروش بلیت کمدی آمریکا در سال 2023 به 900 میلیون دلار (700 میلیون پوند) رسید که از 371 میلیون دلار در سال 2012 بیشتر شد.
در همین حال، یک مطالعه جداگانه در ماه گذشته نشان داد که کمدی زنده اکنون بیش از یک میلیارد پوند در سال برای اقتصاد بریتانیا ارزش دارد. این رقم نه تنها شامل فروش بلیت، بلکه درآمد سالنها و جشنوارههای کمدی و تأثیر مثبت آن بر اقتصادهای محلی است. ویو فورد کمدین آمریکایی نیز در جشنواره فرینج ادینبورگ این ماه اجرا میکند.
اگرچه او خودش برنامه را نوشته است، اما توضیح میدهد که مطالب خود را در ChatGPT آزمایش کرده است. Viv میداند که بسیاری از مردم چندان از هوش مصنوعی در هنر استقبال نخواهند کرد. این دیدگاهی است که او تا زمانی که در سانفرانسیسکو زندگی میکرد، جایی که شرکتهای فناوری بسیاری در آنجا مستقر هستند، از آن استفاده میکرد.
او میگوید: «من خیلی آگاهم که تنها دلیلی که اینطور فکر میکنم، تلقین چهار سالهام در مدرسه سانفرانسیسکو است. من متوجه شدم که هوش مصنوعی میتواند سلاح شما باشد، درست مانند گوگل که میتواند سلاح شما باشد. اگر بدانید که چگونه از هوش مصنوعی به درستی استفاده کنید، غیرقابل توقف هستید.
منبع : bbc