اپل
شرکت اپل

روز مهم اپل: از هدست واقعیت افزوده «ویژن پرو» تا پیشرفت‌های هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

دوشنبه روز مهم و شلوغی برای کمپانی «اپل» و البته دوست‌داران پرتعداد این غول حوزه فناوری‌ بود. اپل در این روز در جریان «کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل» WWDC، از جزئیات هدست واقعیت افزوده ویژن پرو پیشرفته و گران‌قیمتش سخن گفت تا جهان در انتظار تابستان بسیار داغی باشد!

به نظر می‌رسد شرکت اپل قصد دارد از «ویژن پرو» به عنوان اولین «کامپیوتر فضایی» (نه به معنای قابل استفاده در فضا، بلکه به معنای یک کامپیوتر قابل حمل معلق) یاد کند. ظاهرا ویژن پرو قرار است در اوایل سال 2024 با قیمت گزاف 3499 دلار ابتدا در زادگاهش آمریکا و سپس در سایر کشورهای جهان عرضه شود.

اگر خوش‌بینانه انتظار داشته باشیم که نرخ دلار در کشورمان تا زمان عرضه ویژن پرو ثابت باقی بماند و بالاتر نرود، قیمت ویژن پرو در ایران چیزی در حدود 180 میلیون تومان ناقابل خواهد بود. البته قیمت ویژن پرو در ایران صرفا براساس قیمت خالص این دستگاه محاسبه شده، وگرنه اگر بخواهیم هزینه ورود جزئی آن به کشور را هم در نظر بگیریم، احتمالا 200 میلیون تومان، حداقل پولی است که باید برای خرید ویژن پرو کنار گذاشت!

خبرنگارانی که در جریان این کنفرانس موفق به استفاده از این گجت پیشرفته شده‌اند، آن را با اختلاف بهترین نمونه از هدست‌های واقعیت افزوده تولیدشده در جهان می‌دانند.

اپل نیز انتظار دارد هدست ویژن پرو به اندازه نخستین گوشی هوشمندی که اپل در سال 2007 راهی بازار کرد، مورد توجه مردم قرار بگیرد.

ویژن پرو و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
اپل و هوش مصنوعی

رونمایی از ویژن پرو باعث شد تا سایر اخبار مهم کنفرانس WWDC خیلی مورد توجه قرار نگیرد.

روز دوشنبه، در جریان کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل، WWDC، این شرکت به شکل ماهرانه‌ای از میزان کار خود در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفته خبر داد. آن ‌هم در زمانی که به نظر می‌رسید در حضور گوگل، مایکروسافت و استارتاپ OpenAI و پیشرفت‌های روزافزون این سه شرکت در حوزه هوش مصنوعی، اپل در حاشیه قرار گرفته است.

اما در روز دوشنبه، اپل از چندین ویژگی مهم هوش مصنوعی، از جمله فناوری «ویرایش خودکار متن» در گوشی‌های آیفون بر اساس برنامه یادگیری ماشینی با استفاده از مدل زبان ترانسفورماتور که همان فناوری زیربنای ChatGPT است، پرده برداشت. 

اپل اعلام کرد که گوشی‌های آیفون حتی از نحوه ارسال پیامک و تایپ کاربر برای بهتر شدن یاد می‌گیرند. 

«کرک فدریگی» مدیر نرم‌افزار اپل به شوخی گفت: «حتی وقتی بخواهید برای خودسانسوری، کلمه Ducking را به جای معادل نامناسب و هم‌وزنش استفاده کنید، هوش مصنوعی آیفون این کار را از شما یاد می‌گیرد و هنگام ویرایش خودکار مکالمات شما در چت‌های بعدی، آن را جایگزین آن کلمه نامناسب می‌کند!»

بنابراین علی‌رغم این‌که رونمایی از هدست Vision Pro بزرگ‌ترین سورپرایز اپل در روز دوشنبه بود، اما با این وجود اپل نشان داد که چگونه روی پیشرفت‌های پیشرفته‌ترین یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی کار و به آن توجه می‌کند.

در حالی‌که ChatGPT تنها در دو ماه موفق به جذب بیش از 100 میلیون کاربر فعال شد، اما اکنون اپل از این فناوری برای بهبود قابلیتی استفاده می‌کند که روزانه یک میلیارد نفر دارنده گوشی آیفون از آن استفاده می‌کنند.

برتری هوش مصنوعی اپل نسبت به رقبا چیست؟

برخلاف سایر رقبا که در حال انجام پروژه‌های بسیار بنیادین درباره هوش مصنوعی مولد هستند، اپل به دنبال استفاده کاربردی از این فناوری در دستگاه‌های خود است.

ویژگی جدید ویرایش خودکار (Auto Correction) از این جهت قابل توجه است که به راحتی در یک گوشی آیفون قابل راه‌اندازی است، در حالی‌ که مدل‌هایی مانند ChatGPT به صدها GPU گران‌قیمت نیاز دارند که پشت سر هم کار کنند و وابسته سیستم‌های ابری هستند.

هوش مصنوعی روی گوشی، بسیاری از مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها را که «هوش مصنوعی مبتنی بر ابر» با آن مواجه است، دور می‌زند. هنگامی که بشود یک مدل هوش مصنوعی را روی یک دستگاه اجرا کرد، نیاز کمتری به جمع‌آوری داده‌ها وجود خواهد داشت.

رویکرد عملی اپل نسبت به هوش مصنوعی

اپل خیلی مایل نیست درباره «هوش مصنوعی» صحبت کند، این شرکت استفاده از عبارت آکادمیک‌تر «یادگیری ماشینی» را ترجیح می‌دهد.

اپل یک شرکت تولیدکننده است و چندین دهه است که به شدت مخفیانه عمل کرده است. این شرکت به جای صحبت در مورد مدل خاص هوش مصنوعی یا داده‌های آموزشی، یا این‌که چگونه ممکن است در آینده بهبود یابد، به سادگی تنها به یک ویژگی کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره می‌کند. 

پس آن‌ها به جای صحبت درباره مفاهیم بنیادین هوش مصنوعی، کارها را در پشت صحنه انجام می‌دهند و هوش مصنوعی را به شکلی که خیلی ساده به نظر برسد، در محصول‌شان جاری می‌کنند!

مثلا یکی از نمونه‌های همین رویکرد در روز دوشنبه، توسعه‌ای بود که در AirPods Pro انجام شده بود.

در این توسعه زمانی که کاربر درگیر یک گفتگوی فیزیکی با شخصی در نزدیکی‌اش می‌شود، فناوری «حذف نویز» ایرپادها به طور خودکار کنسل می‌شود! با این‌حال اپل از این فناوری پیشرفته به عنوان محصول یادگیری ماشینی یاد نمی‌کند، در حالی‌که این فناوری براساس مدل‌های هوش مصنوعی حاصل شده است.

یکی از جسورانه‌ترین قابلیت‌هایی که روز دوشنبه از آن رونمایی شد، ویژگی جدید Digital Persona اپل است که اسکن سه‌بعدی صورت و بدن کاربر را انجام می‌دهد. دیجیتال پرسونا با استفاده از این فناوری بعدا می‌تواند در حین استفاده فرد از هدست ویژن پرو در جریان یک کنفرانس ویدیویی، ظاهر فرد را به صورت مجازی بازسازی کند.

و البته یکی از شادی‌آفرین لحظات کنفرانس روز دوشنبه، معرفی ویژگی یادگیری ماشینی بود که آیفون را قادر می‌سازد حیوان خانگی شما را – در مقابل گربه‌ها یا سگ‌های دیگر – شناسایی کند و تمام عکس‌های حیوان خانگی‌تان کاربر را در یک پوشه قرار دهد.

مهران
مهران