منابع انسانی

هوش مصنوعی می‌تواند در منابع انسانی انقلاب ایجاد کند

سرفصل‌های مقاله

 از آن‌جایی که کسب‌وکارها در سطح جهانی با چالش‌های جذب استعداد، حفظ کارکنان و بهینه‌سازی پویایی محیط کار دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، پتانسیل هوش مصنوعی (AI) برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، به نقطه کانونی بحث در میان متخصصان منابع انسانی (HR) تبدیل شده است.

برای بسیاری از خودی‌ها و ناظران این حوزه، ادغام هوش مصنوعی در منابع انسانی نشان‌دهنده تلفیقی امیدوارکننده از کارایی داده‌محور و افزایش تصمیم‌گیری است. سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی روی می‌آورند تا فرایندهایی را که زمانی زمان‌بر و متکی به شهود انسانی بودند، ساده‌سازی کنند.

به عنوان مثال، الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند مجموعه‌های وسیعی از برنامه‌های شغلی را بررسی و کاندیداهای شغلی را که رزومه‌شان به بهترین شکل با شرح شغل مطابقت دارد شناسایی کنند.

 این ویژگی می‌تواند در آینده فرایند استخدام را تسریع و اطمینان حاصل کند که کاندیداهای انتخاب‌شده با نیازهای شرکت تناسب بیشتری دارند.

استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی

منابع انسانی
استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی

فراتر از موضوع استخدام، تاثیر هوش مصنوعی در منابع انسانی در حوزه‌های مختلف دیگر نیز آشکار می‌شود. مثل تجزیه‌و‌تحلیل‌های پیش‌بینی شده توسط هوش مصنوعی که به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا استعفای کارمندان را پیش‌بینی کنند، و به متخصصان منابع انسانی اجازه می‌دهد تا فعالانه در امور مختلف مربوط به نیروهای انسانی مداخله و به مسائل اساسی رسیدگی کنند.

 این رویکرد پیش‌گیرانه می‌تواند رضایت کارکنان را افزایش و به طور بالقوه نرخ فرسایش کارمندان را کاهش دهد.

با این حال، در حالی‌که مزایای هوش مصنوعی در منابع انسانی می‌تواند بی‌شمار باشد، یکپارچه‌سازی آن بدون چالش نیست. 

نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها، احتمال بروز تعصبات الگوریتمی، و ترس از اتکای بیش از حد به فناوری به قیمت حذف شهود انسانی، موضوعات مورد بحث درباره سپردن امور منابع انسانی به هوش مصنوعی است.

همان‌طور که بخش منابع انسانی این پیچیدگی‌ها را دنبال می‌کند، هدف کلی همچنان روشن است: بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی به روش‌هایی که مکمل تخصص انسانی باشد، و اطمینان حاصل شود که روحیه انسان‌محوری منابع انسانی همچنان باقی می‌ماند.

پتانسیل هوش مصنوعی مناسب در منابع انسانی

روند نوظهور هوش مصنوعی، دور شدن از راه‌حل‌های عمومی و یکسان برای مسائل مختلف است. محیط کسب‌وکار مدرن که با تنوع و چالش‌های منحصربه‌فرد مشخص می‌شود، نیاز به راه‌حل‌های سفارشی و شخصی‌سازی شده هوش مصنوعی متناسب با نیازهای خاص دارد.

این سفارشی‌سازی برای منابع انسانی حیاتی است، زیرا در یک شرکت تفاوت‌های ظریف فرهنگ سازمانی، پویایی کارکنان و اهداف سازمانی می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک شرکت چندملیتی با نیروی کار متنوع در مناطق مختلف جغرافیایی، ممکن است از یک سیستم هوش مصنوعی که برای درک و پاسخ‌گویی به قوانین استخدامی منطقه‌ای، تفاوت‌های فرهنگی و استخرهای استعدادهای (Talent Pool) محلی طراحی شده است، بهره‌مند شود.

از سوی دیگر، انتظار یک استارتاپ فعال در حوزه فناوری از هوش مصنوعی ممکن است پیدا کردن راه‌حلی باشد که بر تطابق مهارت‌ها، نصب سریع و پویایی کار از راه دور تاکید کند.

چندین شرکت هوش مصنوعی برای رسیدگی به این چالش گام برمی‌دارند و استدلال می‌کنند که تیم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با کارایی انسانی برابری کنند یا حتی از کارایی انسان پیشی بگیرند و در عین حال مقرون به صرفه‌تر باشند. Olympia یکی از این شرکت‌هاست.

این برنامه عموما به استارتاپ‌ها و صاحبان مشاغل انفرادی خدمات می‌دهد و تیم‌های هوش مصنوعی متناسب با نیازهای خاص آن‌ها را در اختیار کسب‌و‌کارها می‌گذارد. این تیم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری پیچیدگی‌های عملیات یک شرکت، از نیازهای همکاری در زمان واقعی تا تجزیه‌وتحلیل داده‌های عمیق طراحی شده‌اند.

«ویکتوریا لوسکوتووا» بنیان‌گذار و مدیرعامل Olympia به وب‌سایت «کوین‌تلگراف» گفت: «هوش مصنوعی راه‌حلی متحول‌کننده در مورد مدیریت منابع انسانی ارائه می‌دهد.

این فناوری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا وظایف روتین را خودکار و مجموعه داده‌های بزرگ را دقیقا تجزیه‌وتحلیل کنند و پاسخ‌های فوری را در تمام ساعات شبانه روز ارائه دهند.

 برخلاف منابع انسانی، هوش مصنوعی هرگز خسته نمی‌شود. خدمات ثابتی ارائه می‌دهد، سوگیری ناخودآگاه را از فرایند تصمیم‌گیری حذف می‌کند و بدون دردسر مقیاس‌پذیر می‌شود. قدرت هوش مصنوعی در ایجاد انقلابی در چشم‌انداز منابع انسانی، به حداکثر رساندن کارایی و انصاف است و در عین حال متخصصان انسانی را آزاد می‌گذارد تا بر روی وظایف استراتژیک و پیچیده تمرکز کنند، جایی که قابلیت‌های منحصربه‌فرد آ‌ن‌ها حقیقتا خواهد درخشید.»

با این حال سفر به سمت تحقق کامل پتانسیل هوش مصنوعی متناسب در منابع انسانی، پر از منحنی‌های یادگیری است. این امر مستلزم یک رابطه هم‌زیستی است که در آن کسب‌وکارها به طور مداوم به هوش مصنوعی بازخورد ارائه و اطمینان حاصل می‌کنند که هوش مصنوعی با اهداف در حال تکامل آن‌ها، هم‌سو باقی می‌ماند.

چالش‌ها و ملاحظات هوش مصنوعی در منابع انسانی

گفتگو پیرامون هوش مصنوعی در منابع انسانی، اغلب به ارزش ذاتی بینش انسانی بازمی‌گردد. در حالی که کار فناوری، ارائه ابزارها و راه‌حل‌هاست، ماهیت HR عمیقا در درک، همدلی و توانایی درک تفاوت‌های ظریف فراتر از داده‌های صرف ریشه دارد.

«برندا نکوتال» نویسنده کتاب «بهترین شیوه‌ها در منابع انسانی» در مصاحبه با کوین‌تلگراف می‌گوید: «در عصر هوش مصنوعی و اتوماسیون، مهم است که به یاد داشته باشیم که هسته‌ منابع انسانی در مورد انسان است. اتصالات فناوری می‌تواند به فرایندهای ما کمک کند، اما این لمس، درک و همدلی انسانی است که واقعا منابع انسانی را به جلو می‌برد. این‌ها عناصری هستند که هیچ ماشینی نمی‌تواند به طور کامل آن‌ها را تکرار کند.»

دیدگاه «نکوتال» با بسیاری از فعالان جامعه منابع انسانی که اعتقاد دارند «هرچند هوش مصنوعی می‌تواند ابزارهای لازم را فراهم کند، اما از برقراری ارتباطات انسانی همدلانه عاجز است» همسو‌ تلقی می‌شود.

«نکوتال» می‌افزاید: «اگرچه هدف هوش مصنوعی کمک به کاهش حجم کار و افزایش کارایی است، اما این فناوری برای در نظر گرفتن و پرهیز از سوگیری‌هایی که می‌تواند کارفرمایان را در معرض خطر قرار دهد، برنامه‌ریزی نشده است.»

اگر داده‌های آموزشی هوش مصنوعی ذاتا مغرضانه باشد، تصمیم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند این سوگیری‌ها را منعکس کنند و منجر به نتایج ناعادلانه یا تبعیض‌آمیز احتمالی در استخدام و سایر فرایندهای منابع انسانی شوند.

 نکوتال در ادامه بیان کرد: 

«سایت‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT مجهز به ابزار برنامه‌نویسی برای کاهش زبانی که باعث ایجاد اختلاف و تبعیض در چارچوب قانون استخدام و بهترین شیوه‌های پیش‌گیرانه می‌شود، نیستند.»

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها نیز به عنوان دو نگرانی‌های مهم دیگر حائز اهمیت است. وقتی سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌های شخصی و حرفه‌ای گسترده‌ای را پردازش می‌کنند، حفاظت از این اطلاعات بسیار مهم است. نقض یا سوء‌استفاده می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد و بر اعتماد و روحیه کارکنان تاثیر بگذارد.

پیمایش آینده منابع انسانی

ادغام هوش مصنوعی در منابع انسانی، پارادایم‌ها و چالش‌های جدیدی را به همراه دارد. در حالی که هوش مصنوعی نوید فرایندهای ساده و بینش‌های پیش‌بینی کننده را ارائه می‌دهد، ماهیت منابع انسانی به طور تاریخی حول درک آرمان‌های افراد و ایجاد اعتماد چرخیده است.

لوسکوتووا ادعا می‌ند: «منابع انسانی تحت‌تاثیر عمیق هوش مصنوعیِ در حال تکامل و چیزی بیش از یک ابزار است. این فناوری طوفانی است که چشم‌انداز ما را تغییر می‌دهد. 

ما در آستانه یک آینده خودکار هستیم که در آن هوش مصنوعی فقط بر صنایع ما “تاثیر” نمی‌گذارد، بلکه آن‌ها را از نوع اختراع می‌کند. داستان منابع انسانی به‌زودی از یک روایت در مورد افراد، به حماسه ای از هم‌زیستی و درگیری ما با الگوریتم‌ها تبدیل می‌شود. این موضوع فقط شامل تطبیق با یک نظم کاری جدید نیست، بلکه مانند یک سونامی، کل بازنگری اجتماعی ما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.»

در مقابل، «نکوتال» خطاب به کسانی که به فکر ادغام فوری هوش مصنوعی در منابع انسانی هستند هشدار می‌دهد: «بسیار توصیه می‌شود که متخصصان منابع انسانی یاد بگیرند که چگونه هوش مصنوعی قبل از استفاده از آن، امکان بروز خطر را برای شرکت‌ها باز می‌کند.»

در این حوزه در حال تحول، کسب‌وکارها و متخصصان منابع انسانی دیدگاه‌های مختلفی در مورد نقش و تاثیر هوش مصنوعی ارائه می‌کنند که منعکس‌کننده ماهیت چندوجهی گفتمان جاری در چشم‌انداز HR است.

 از آن‌جایی که ادغام هوش مصنوعی به شکل‌گیری جنبه‌های خاصی از منابع انسانی ادامه می‌دهد، صنعت در نقطه‌ای بسیار مهم قرار دارد که در آن ترکیب فناوری و شهود انسانی مسیر پویایی نیروی کار را برای سال‌های آینده تعیین خواهد کرد.

مهران
مهران