اندکی قبل از مرگ استیو جابز در سال 2011، اپل برای رونمایی از پنجمین آیفون خود، سالنی در کوپرتینوی کالیفرنیا را پر کرد. بزرگترین نقطه فروش دستگاه یک ویژگی نرم افزاری جدید به نام سیری بود که به افزایش فروش آیفون کمک کرد. اپل در نظر دارد دوباره آن کار را تکرار کند.
برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، این غول فناوری از مجموعهای از آیفونها رونمایی کرد که ویژگی امضای آنها دوربین بهبودیافته یا طراحی به روز نیست، بلکه قابلیتهای نرم افزاری جدید خواهد بود.
این سیستم که Apple Intelligence نام دارد، پیامها را مرتب میکند، پیشنهادهای نوشتاری را ارائه میکند و سیری توانمندتری با هوش مصنوعی زاینده ایجاد میکند.
تست هوش مصنوعی برای آیفونهای جدید
آیفون های جدید لحظه بزرگی برای هوش مصنوعی مولد هستند که میتواند به سوالات پاسخ دهد، تصاویر بسازد و کدهای نرم افزاری بنویسد. اپل بهعنوان یک حزب دیرهنگام هوش مصنوعی، در موقعیتی قرار دارد که میتواند جریان اصلی فناوری را در دست بگیرد – یا اگر انتظارات را برآورده نکند، شک تازهای در مورد دوام آن ایجاد کند.
اشتیاق اولیه برای هوش مصنوعی با سؤالاتی در مورد کاربرد آن کاهش یافته است. بهار امسال، مایکروسافت ویژگیهای رایانههای هوش مصنوعی را به دلیل آسیبپذیریهای امنیتی پیرامون ضبط هر ثانیه فعالیت این فناوری به تعویق انداخت.
Humane، استارتآپی که ۲۴۰ میلیون دلار برای دستگاهی به نام Ai Pin جمعآوری کرد، توسط بازبینان فناوری مورد بررسی قرار گرفت، زیرا سیستم آن در انجام درخواستها کند بود و گاهی اوقات آنها را نادرست ارائه میکرد.
در پی این مشکلات، وال استریت به دنبال این است که اپل اطمینان حاصل کند که مشتریان به دنبال هوش مصنوعی هستند. این غول فناوری دو سال را صرف تماشای افزودن هوش مصنوعی مایکروسافت، متا، گوگل و سامسونگ به محصولات کرد. اپل در طول سالها نشان داده است که میتواند دیر وارد بازار شود و آن را بازتعریف کند، همانطور که با پخشکنندههای موسیقی دیجیتال، گوشیها و ساعتهای هوشمند انجام داد.
اپل امیدوار است که هوش مصنوعی بتواند آیفون را جوان کند. این فرصت در هوش مصنوعی را آنقدر مهم میداند که یکی از پروژههای بزرگ خود را لغو کرد – پروژه 10 میلیارد دلاری برای توسعه یک خودروی خودران – و صدها مهندس را برای کار روی این فناوری مجدداً منصوب کرد.
با کاهش ویژگیهای جدید قانع کننده، مردم مدت بیشتری آیفون خود را نگه میدارند. به گفته بانک سرمایه گذاری TD Securities، فاصله زمانی بین تعویض آیفون به تقریباً پنج سال افزایش یافته است که نسبت به سه سال در سال 2018 افزایش چشمگیری یافته است. کاهش سرعت خرید گوشیهای جدید بر تجارت اپل تأثیر گذاشته است، زیرا بیش از نیمی از کل فروش اپل به آیفون متکی است.
به گفته تحلیلگران، علاوه بر Apple Intelligence که در آیفون پرو و پرو مکس عرضه خواهد شد، آیفونهای جدید دارای دکمه جدیدی برای عکس گرفتن، صفحه نمایش کمی بزرگتر و پردازندههای سریعتر خواهند بود.
تحلیلگران وال استریت پیشبینی میکنند که این ویژگیها میتواند به اپل کمک کند تا سال آینده 240 میلیون آیفون به فروش برساند که 12 درصد افزایش نسبت به سال جاری نشان میدهد.
به همین ترتیب پیشبینیهای خوشبینانه مرتبط با هوش مصنوعی برای سایر شرکتهای فناوری نتیجه معکوس داشته است. در ماههای اخیر، سهام انویدیا، مایکروسافت و گوگل به دلیل فروش ضعیفتر از حد انتظار محصولات هوش مصنوعی کاهش یافته است. این کاهش بر بقیه بازار سهام تأثیر گذاشت زیرا هوش مصنوعی به کانون اصلی سرمایهگذاران تبدیل شده است.
برای اپل، که اولین آیفون خود را 17 سال پیش معرفی کرد، مشخص نیست که آیا ویژگیهای جدید حتی اهمیت دارند یا خیر. بر اساس نظرسنجی Consumer Intelligence Research Partners، یک شرکت تحقیقاتی فناوری، تقریباً سه چهارم کاربران میگویند که آیفون جدید میخرند زیرا تلفن فعلی آنها منسوخ شده یا گم شده یا آسیب دیده است. فقط یک پنجم میگویند که یک گوشی جدید میخرند تا آخرین ویژگیها را دریافت کنند.
اپل سعی کرده است با تاکید بر توانایی آن در رسیدگی به درخواستهای شخصی به صورت خصوصی، ویژگیهای هوش مصنوعی خود را متمایز کند. هنگامی که این فناوری را در ماه ژوئن رونمایی کرد، گفت که بیشتر درخواستها در خود آیفون ارسال میشوند، جایی که خطر کمتری برای به خطر افتادن اطلاعات شخصی وجود دارد. سایر درخواستها به یک شبکه رایانش ابری با نیمهرسانای اپل ارسال میشوند که به گفته این شرکت هیچ اطلاعاتی ذخیره نمیشود.
اما اپل نگفته است که مجموعهای از ویژگیهای هوش مصنوعی چه زمانی برای آیفونهای جدید در دسترس خواهد بود. همچنین توضیح نداده است که چگونه این فناوری را در خارج از کشور، به ویژه در چین، دومین بازار مهم آن، عرضه خواهد کرد.
از آنجایی که سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند اطلاعات شخصی را پردازش کنند، دولتها تلاش میکنند تا دادههای شهروندان خود را در داخل مرزهای خود ذخیره کنند. چین قبلاً با دادههای iCloud شهروندانش این کار را الزامی کرده بود و از اپل خواسته بود که مالکیت قانونی دادهها را به یک شرکت دولتی واگذار کند. مشخص نیست که آیا این کار را با یک شبکه ابری اپل برای هوش مصنوعی انجام میدهد یا خیر.
بن باجارین، مدیر عامل Creative Strategies، یک شرکت تحقیقاتی فناوری، گفت: این یک چالش واقعی است. شما باید از نظر فرهنگی یا منطقهای شخصیسازی شده باشید، زیرا با هر کشوری باید به گونهای متفاوت رفتار شود. قلمروهای ناشناخته زیادی در اینجا وجود دارد.
منبع : economictimes