دستیارهای هوش مصنوعی صوتی
تحقیقات درباره هوش مصنوعی

آینده دستیارهای هوش مصنوعی صوتی چگونه خواهد بود؟

سرفصل‌های مقاله

دستیارهای هوش مصنوعی صوتی به سرعت در بسیاری از بازارهای بزرگ دنیا محبوب شده‌اند و کم کم به بخشی عادی از زندگی مردم در سراسر جهان تبدیل می‌شوند.

سیستم‌هایی مانند الکسا و خانه گوگل تأثیرات دستگاه‌های مکالمه در تعامل با کاربران را بررسی می‌کنند. در دسترس بودن گسترده، افزایش نرخ پذیرش، استفاده رو به رشد از دستگاه‌های تلفن همراه به عنوان دستیار دیجیتال و فراگیر شدن دستیارهای هوش مصنوعی صوتی به نحوه رفتار مصرف‌کننده و الگوهای خرید کمک کرده است.

در این مقاله، ۱۰ مورد از مهم‌ترین پیش‌بینی‌ها مربوط به آینده دستیاران صوتی هوش مصنوعی و استفاده از هوش مصنوعی برای مکالمه افراد را بررسی می‌کنیم.

ابزارهای هوش مصنوعی

دستیارهای هوش مصنوعی صوتی

علاقه بیشتر کاربران برای مکالمه، باعث تغییر در فضای خدمات مشتری می‌شود. رابط‌های کاربر صوتی یا VUI‌ها ابزار بسیار موثری برای برقراری ارتباط و تعامل با مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. همانطور که کاربران با استفاده از خدمات دیجیتال راحت‌تر هستند، برندها می‌توانند از رابط‌های مکالمه برای پاسخگویی سریع‌تر و افزایش رضایت مشتری استفاده کنند.

با توجه به این دلایل، توسعه دستیاران صوتی با سرعت فوق العاده‌ای در حال رشد است و به احتمال زیاد تقریباً همه برنامه‌ها در پنج سال آینده از فناوری صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. ظهور دستیارهای صوتی هوش مصنوعی همچنین کمک می‌کند که برنامه‌های صوتی در آینده به طور قابل توجهی بصری‌تر، پاسخگوتر و ساده‌تر شوند.

۱۰ پیش بینی برای آینده دستیاران صوتی مجهز به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
دستیارهای هوش مصنوعی صوتی

تجربیات شخصی‌سازی شده

شخصی‌سازی چیزی بیش از قرار دادن نام‌ در بالای ایمیل‌ است، بلکه با سلیقه و ترجیحات مشتری در ارتباط است و نمود آن در مکالمه خواهد بود. شخصی‌سازی برای ایجاد روابط معنی‌دار و ماندگار ضروری است. کسب‌وکارها می‌توانند از یادگیری ماشینی (ML)، به‌ویژه، زیرمجموعه‌ای از ML که به عنوان پردازش زبان طبیعی (NLP) شناخته می‌شود، همراه با تجزیه و تحلیل احساسات برای شناسایی معنای واقعی درخواست‌ها و پرس و جوهای مشتری استفاده کنند.

با شناسایی مقاصد موجود در خواسته‌های کاربر، برندها می‌توانند به طور آنی پاسخ‌های دقیقی برای مشتریان ایجاد کنند.

Capture 3

به عنوان مثال، برنامه سلامت Pillo به کاربران کمک می‌کند تا داروهای خود را با اندازه‌گیری درست، در زمان مناسب مصرف کنند. هنگامی که یک کاربر داروی جدیدی را به حساب Pillo خود اضافه می‌کند، ربات مؤدبانه به او یادآوری می‌کند که آن را به طور منظم مصرف کند.

پوش نوتیفیکیشن صوتی

اعلان‌های صوتی ابزار ارزشمندی برای درگیر کردن کاربران در برنامه هستند و این قابلیت برای آینده فناوری صوتی حفظ خواهد شد. اعلان‌ها می‌توانند در یادآوری‌ها، تبلیغات و اطلاعات مفید باشند. 55 تا 60 درصد از همه کاربران تلفن همراه از پوش نوتیفیکیشن استفاده می‌کنند که به این معنی است که کسب‌وکارها شانس بیشتری برای دستیابی به مخاطبان خود با پیام‌های مرتبط و به موقع دارند.

دستیارهای هوش مصنوعی صوتی همچنین برای اتصال به برنامه‌های شخص ثالث برای اعلان‌های صوتی طراحی شده‌اند، به عنوان مثال، گوگل و الکسا این قابلیت را دارند که به آنها امکان می‌دهد همه چیز را از یادآوری قرارهای تقویم گرفته تا خدمات پخش موسیقی به کاربران اطلاع دهند.

تغییر رفتار جستجو

از آنجایی که نرخ پذیرش استفاده از دستیاران صوتی در بین خریداران آنلاین همچنان در حال افزایش است و جستجوی صوتی همچنان در صدر قیف فروش تجارت الکترونیک قرار دارد، سایت‌های آنلاین باید اطمینان حاصل کنند که ابزارهای لازم برای جذب اطلاعات و جذب مشتریان را دارند. با درگیر کردن مشتریان، برندها می‌توانند روابط طولانی مدت با مشتریان ایجاد کنند.

می‌توان موارد استفاده از مکالمه با هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک برای بهبود جذب مشتری و افزایش فروش را بررسی کرد. بر اساس تحقیقات Juniper، تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹ میلیارد دلار برای محصولات دارای قابلیت صوتی هزینه شده است. اگر مدل‌های جستجوی صوتی به اندازه کافی موفق باشند، این یک دروازه تبلیغاتی جدید برای برندهایی که می‌خواهند نام خود را برجسته نگه دارند معرفی می‌کند.

ویژگی‌های امنیتی برای کاربران

آخرین ترند در بازار دستیار هوش مصنوعی صوتی ویژگی‌های امنیتی داخلی است که به کاربران کمک می‌کند هنگام استفاده از دستیار صوتی احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

Capture 4

برای حل بیشتر نگرانی‌های حریم خصوصی کاربران، آمازون چندین سند جامع‌تر درباره قابلیت‌های ضبط Echo و نحوه حفظ اطلاعات کاربران منتشر کرده است.

اگر نگران ثبت اطلاعات خود توسط اکو هستید، آمازون چندین ویژگی جدید مهم را اضافه کرد تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات شخصی هرگز در دستگاه ذخیره نمی‌شود.

دستیاران صوتی در برنامه‌های موبایل

برنامه‌های دارای دستیارهای هوش مصنوعی صوتی تجربه کاربری را بهبود بخشیده است. با استفاده از برنامه‌های صوتی فعال، کاربران می‌توانند تقریباً تمام عملکرد یک برنامه را از طریق دستورات صوتی کنترل کنند.

از بسیاری جهات، این شبیه به چت‌بات‌های متنی یا عوامل مکالمه مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است که به کاربران اجازه ورود به وب سایت‌ها را می‌دهد اما، کنترل مبتنی بر صدا را حتی سریع‌تر و آسان‌تر است. این یک تغییر دهنده بازی برای کاربرانی است که کمتر با فناوری آشنا هستند و می‌خواهند از برنامه‌ها استفاده کنند و زمان و انرژی کمتری صرف کنند.

تماس‌های ورودی و تلفن گویا هوشمند با ویژگی درک زبان طبیعی

یک پاسخ صوتی تعاملی پیشرفته (IVR) و یک سیستم ردیابی تماس می‌تواند به طور قابل توجهی فروش و رضایت مشتری را بهبود بخشد و حتی اتوماسیون مرکز تماس را فراهم کند. کسب‌وکارها می‌توانند از یک عامل مجازی هوشمند مجهز به موتور NLP برای پاسخ به سؤالات مشتریان یا ایجاد تماس‌های خروجی با کلیک یک دکمه استفاده کنند.

یک سیستم ردیابی تماس هوشمند که در تلفن گویا یک کسب و کار ادغام شده است به آن‌ اجازه می‌دهد تا هر تماس تلفنی مشتریان احتمالی را نظارت و ضبط کنند و داده‌های قوی ایجاد کنند که می‌تواند برای ایجاد کمپین‌های فروش خارجی استفاده شود.

Capture 5

استفاده از مکالمه با هوش مصنوعی در خط داستانی بازی‌های ویدیویی

وقتی به استفاده از مکالمه با هوش مصنوعی در بازی اشاره می‌کنیم، نمی‌توانیم اهمیت تبدیل متن به گفتار و همچنین تشخیص صدا را در ایجاد یک تجربه بازی فراگیر نادیده بگیریم. این یک کار آسان نیست، به خصوص وقتی که امکانات گسترده انواع مختلف صداها، از جمله صداهای مصنوعی و شبکه‌های عصبی مولد را در نظر بگیریم.

شبکه‌های عصبی مولد ابزارهای یادگیری ماشینی هستند که این امکان را فراهم می‌کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند گفت‌وگوی کلامی پویا برای بازی‌های ویدیویی با صرف زمانی بسیار کمتر ایجاد کنند. همانطور که شبکه‌های عصبی و موتورهای هوش مصنوعی پیشرفته‌تر می‌شوند، طراحان بازی می‌توانند NPC‌ها را با ابزارهای صوتی فعلی ایجاد کنند و از آنها برای ایجاد داستانی جالب‌تر استفاده کنند.

نوآوری‌های بعدی در موتورهای هوش مصنوعی به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا شخصیتی سفارشی بر اساس عملکرد بازیکن ایجاد کنند و مکالمات واقعی‌تری را تولید کنند. NPC با توجه به نحوه عملکرد بازیکن در طول بازی پاسخ می‌دهد. با توجه به اینکه بازی‌های ویدیویی به بزرگترین بخش صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند، نویدبخش است که فناوری دستیارهای هوش مصنوعی صوتی بخش اصلی نوآوری‌های آن باشد.

شبیه‌سازی صدا

شبیه‌سازی صدا فرآیندی است که از یادگیری ماشین همراه با شبکه‌های عصبی برای تولید گفتار واقعی انسانی استفاده می‌کند. یادگیری عمیق زمانی وارد عمل می‌شود که زمان تولید گفتار انسان‌مانند فرا رسد و به‌ویژه در ثبت نکات ظریف مانند سرعت و لحن بسیار مؤثر است.

استارت‌آپ‌های جدید از طریق قدرت هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی عمیق و پردازنده‌های گرافیکی ابری، می‌توانند صدای رایانه‌ای ایجاد کنند که صدای شما را تغییر داده و آن را به صدای یک شخص طبیعی غیرقابل تشخیص تبدیل کند. شبیه سازی صدا مطمئناً یکی از بزرگترین محرک‌ها در صنعت سرگرمی خواهد بود که بسیار شبیه به CGI اولیه است. ماهیت واقعی شبیه‌سازی صدا در حال حاضر سر و صدای زیادی در هالیوود ایجاد کرده است.

ظهور دستیارهای صوتی سازمانی و چت‌بات‌ها

برندهایی مانند استارباکس، اسپاتیفای و eBay خدمات مشتری هوشمند آنلاین خود را ایجاد کرده‌اند. یکی از نوآورانه‌ترین ربات‌های گفتگو، ربات اعلامیه بانک آمریکا با نام اریکا است. اریکا از هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها، پیام‌های پیش‌بینی‌کننده و بسیاری از تکنیک‌های پیشرفته دیگر برای کمک به مشتریان در پرداخت، بررسی موجودی‌ها و محصولات جدید استفاده می‌کند.

Capture 6

دستیار صوتی آمازون همچنان با اعلام مهارت‌ها و قابلیت‌های الکسا، پیشتازی خود را نسبت به سایر رقابت افزایش می‌دهد. در میان ویژگی‌های جدید، آمازون ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا مهارت‌های الکسا (برنامه‌های) خود را بسازند. ویژگی منحصر به فردی که در هیچ دستگاه دیگری در دسترس نیست.

برخی از ایده‌ها برای استفاده از مهارت‌های الکسا عبارتند از: بهبود تجربه کاربر، ارائه اطلاعات و بهبود بهره وری. به عنوان مثال، یک مشتری می‌تواند یک محصول جدید را از طریق رویکرد مشتری محور الکسا بررسی کند. با سؤالاتی مانند “الکسا، این محصول چگونه ساخته شده است؟”

ادغام مدل‌های زبان بزرگ (LLM) در دستیاران صوتی

دستیارهای صوتی و فناوری‌های هوش مصنوعی گفتاری برای استفاده از قابلیت‌های مدل‌های زبان بزرگ (LLM) در حال تکامل هستند. این LLM‌ها دارای پتانسیل بهبود خلاصه تماس‌ها، بهبود ترجمه سریع، ارائه نکات ارزشمند برای تیم‌های فروش و پشتیبانی در طول مکالمات مداوم و خودکارسازی کارهای تکراری به شیوه‌ای طبیعی‌تر هستند. همانطور که LLM‌ها شهرت پیدا می‌کنند، می‌توانیم ادغام قابلیت‌های گسترش یافته آنها را در فناوری‌های هوش مصنوعی گفتاری و دستیارهای صوتی پیش‌بینی کنیم.

اکنون زمان ایجاد تجربیات فراگیر و جذابی است که دستیارهای صوتی را در خود جای داده است. اما چقدر سریع می‌توان انتظار داشت که این تجربیات به طور گسترده مورد استقبال قرار گیرد؟ طبق نظرسنجی Opus Research، نزدیک به 72٪ پیش بینی می‌کنند که تجربیات صوتی در طی یک تا پنج سال آینده به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر، می‌توان با اطمینان انتظار داشت که این تجربیات قبل از پایان این دهه عادی شوند.

با توجه به پیشرفتی که در هوش مصنوعی مولد شاهد بودیم، که با ظهور مدل‌های زبانی بزرگ مانند ChatGPT معرفی شد، ممکن است عصر فناوری صوتی زودتر از حد انتظار فرا برسد. هنگامی که در مورد جدول زمانی دستیاران صوتی برای دستیابی به سطوح تعاملی شبیه انسان سؤال شد، 43 درصد از پاسخ دهندگان نشان دادند که این نقطه عطف در عرض یک سال به دست خواهد آمد.

چالش‌های اصلی دستیارهای هوش مصنوعی صوتی

Capture 7 تشخیص صدا و درک زبان طبیعی کامل نیست و هنوز جا برای بهبود وجود دارد. در حال حاضر، کارشناسان برای مقابله با چند چالش کلیدی روبرو هستند.

ورودی زبان

اگرچه تشخیص صدا به سرعت پیشرفت کرده است، اما هوش مصنوعی به ویژه در تشخیص اقلیت‌ها همچنان نیاز به بهبود دارد. زیرا دستیارهای هوش مصنوعی صوتی امروزه به طور نامتناسبی در تشخیص صدای مردان سفید پوست بهتر هستند. این به جای یک نقص فنی، نشان‌دهنده فقدان داده‌های نمونه‌ای است که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند در برابر آن آموزش ببینند.

علاوه بر این، ورودی‌هایی که به‌درستی پردازش نشده‌اند می‌توانند منجر به ناامیدی و از دست دادن اعتماد مشتری در سراسر جهان شوند. برای اطمینان از تجربه بهتر، توسعه هوش مصنوعی که گویش‌ها، لهجه‌ها، صداهای پس‌زمینه، عامیانه و حتی نام‌های مستعار را تشخیص دهد، ضروری است.

نگرانی‌های امنیت سایبری

کلید موفقیت در هر برنامه هوش مصنوعی صوتی ایجاد اعتماد و اطمینان در بین کاربران نهایی است. کاربران نهایی می‌توانند پروتکل‌هایی با امنیت بالا داشته باشند و با وجود پیشرفت‌های اخیر در حریم خصوصی و امنیت، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی همچنان وجود دارد.

نگران بابت کاربران

یکی از انتظارات اولیه از دستیاران صوتی این بود که نسل جوان یا نسل Z بیشتر از دیگران آن را بپذیرند. با این حال، به نظر می‌رسد که نسل‌های قدیمی (55 سال به بالا) ایده دستیار صوتی را بیشتر از نسل جوان دوست دارند. بر اساس نظرسنجی Think with Google، نرخ پذیرش بلندگوهای فعال با صدا در بین افراد مسن افزایش یافته است.

گوگل دریافت که 51 درصد از افراد مسن از دستیارهای صوتی به عنوان یک همراه آموزنده و نه تنها به عنوان ابزاری برای پخش موسیقی یا تهیه لیست خرید سریع استفاده می‌کنند.

آینده دستیارهای هوش مصنوعی صوتی

آینده دستیارهای صوتی بسیار روشن است. حدود 60 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند حداقل یک بار در 12 ماه گذشته جستجوی صوتی را امتحان کرده‌اند. اگرچه ممکن است هر روز با آن درگیر نباشند، اما شروع به دیدن راحتی و دسترسی آن می‌کنند. تا سال 2024، بازار جهانی بلندگوهای هوشمند مبتنی بر دستورات صوتی می‌تواند 30 میلیارد دلار ارزش داشته باشد که نشانه دیگری از بازار گسترده دستیارهای صوتی است.

اگر شما هم می‌خواهید که از بازار عقب نمانید می‌توانید دستیار هوش مصنوعی زیگپ را نصب کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی مجهز به دستیار صوتی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.

نوید رضایی
نوید رضایی