هوش مصنوعی

علاقه‌مندی نسل زد به خدمات بانکی با هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

علیرغم تفاوت‌ها بین جنسیت، نسل‌ها و سطوح درآمد، تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی در بین مصرف‌کنندگان محبوب شده‌اند و تعداد زیادی از افراد اکنون از فناوری‌های هوش مصنوعی در کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند. خدمات بانکی با هوش مصنوعی هم یکی از این امور است.

پرداخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گزینه‌های مشتری را افزایش می‌دهند، همکاری اطلاعاتی بین PYMNTS و ACI در سراسر جهان، از نتیجه یک نظرسنجی که از بیش از 5700 مصرف‌کننده آمریکایی گرفته شده برای بررسی ترجیحات و نگرش‌های در حال تحول مصرف‌کننده نسبت به پرداخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین تعاملات آنها با اعتبار استفاده کرده است.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که از هر 3 مصرف‌کننده، 1 نفر می‌گویند فناوری‌های هوش مصنوعی در حال حاضر به شدت در فعالیت‌های شخصی معمولی آنها ادغام شده‌اند. به عنوان مثال، 84٪ از مصرف کنندگان با استفاده از این فناوری به جستجوی آنلاین می‌پردازند و 52٪ توصیه‌های محصول را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند. اما آیا بانکداری با هوش مصنوعی هم به همین میزان طرفدار دارد؟

نسل زد و علاقه به خدمات بانکی با هوش مصنوعی

بانکداری
خدمات بانکی با هوش مصنوعی

این گزارش روند واضحی را در آشنایی با هوش مصنوعی در بین نسل‌ها نشان می‌دهد و مشخص کرده که گروه‌های سنی جوان‌تر در مقایسه با همتایان قدیمی‌تر خود، با این فناوری بیشتر آشنا هستند. به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان نسل X آشنایی نسبتاً کمتری از خود نشان دادند و تنها 37 درصد از آنها آشنایی زیاد یا درک از اصطلاح «AI» داشتند.

این گزارش همچنین نشان داد که علاقه به خرید و خدمات بانکی مبتنی بر هوش مصنوعی در میان مصرف‌کنندگان در حال افزایش است و تقریباً از هر 10 نفر 4 نفر علاقه نشان می‌دهند. این علاقه ناشی از آشنایی روزافزون مصرف کنندگان با هوش مصنوعی و ادغام آن در زندگی روزمره آنهاست.

مصرف‌کنندگان جوان‌تر، به‌ویژه نسل زد، این روند را رهبری می‌کنند و تقریباً 60 درصد از آنها به خرید با هوش مصنوعی علاقه‌مند هستند، در حالی که 53 درصد علاقه‌مند به خدمات بانکی با هوش مصنوعی هستند. Millennials و Bridge Millennials نیز به ترتیب با 54% و 51% علاقه خود را به خرید و بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی ابراز کردند.

از سوی دیگر، نسل X، بچه‌های بزرگ و سالمندان سطوح پایین‌تری از علاقه خود را به خدمات مجهز به هوش مصنوعی نشان دادند، تحقیقات جداگانه PYMNTS Intelligence نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان، به‌ویژه نسل‌های قدیمی‌تر، در مورد دخالت هوش مصنوعی در جنبه‌های خاصی از زندگی‌شان مردد هستند، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، بانکی و فعالیت‌های مرتبط با کار.

برای مثال، وقتی صحبت از امور مالی می‌شود، مطالعه «علاقه مصرف‌کننده به هوش مصنوعی» نشان داد که 39 درصد از مصرف‌کنندگان حداقل به مشارکت هوش مصنوعی در فعالیت‌های بانکی خود ابراز علاقه می‌کنند، و این درصد در میان سالمندان به 28 درصد کاهش یافته است.

نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، اعتماد و رازداری به‌عنوان عوامل مؤثر در محفوظ ماندن مصرف‌کنندگان در مورد استفاده از خدمات بانکی با هوش مصنوعی شناسایی شده‌اند، به‌طوری‌که سالمندان نسبت به نسل‌های دیگر تردید بیشتری از خود نشان دادند، احتمالاً به دلیل عدم آشنایی یا عدم اعتماد به فناوری.

اگرچه مصرف‌کنندگان برای راحتی و شخصی‌سازی بیشتر به تجربیات هوش مصنوعی علاقه‌مند می‌شوند، اما هنوز بین دانسته‌های آنها درباره هوش مصنوعی و میزان تأثیرگذاری این فناوری بر مسائل شخصی مانند مراقبت‌های بهداشتی و بانکداری فاصله وجود دارد.

برای کسب‌وکارهایی که در زمینه‌های سخت‌گیرانه مانند مراقبت‌های بهداشتی و مالی هستند، تمرکز بر حفظ حریم خصوصی داده‌ها و نشان دادن اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به روش‌های مثبت کمک کند، بسیار مهم است. علاوه بر این، کسب‌وکارها با سفارشی‌سازی خدمات برای همسویی مؤثر با ترجیحات و نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان در مورد برنامه‌های هوش مصنوعی، نه تنها می‌توانند پیشنهادات خود را تقویت کنند، بلکه اعتماد، رضایت و تجارب کلی مصرف‌کننده را نیز افزایش دهند.

آیا شما هم به خدمات بانکی با هوش مصنوعی اعتماد دارید؟ شما هم همین حالا می‌توانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.

نوید رضایی
نوید رضایی