هوش مصنوعی

هوش مصنوعی Search گوگل باعث ایجاد تغییرات عمیق در استفاده از اینترنت می‌شود

سرفصل‌های مقاله

در گوگل از نسخه آزمایشی Search رونمایی شده که قادر است پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را با نتایج جستجو ادغام کند. آیا هوش مصنوعی Search باعث برهم خوردن تعادل اینترنت می‌شود؟

آینده Google Search مانند یک جعبه بزرگ سبز رنگ است.

این دقیقا همان چیزی است که گوگل در این ماه در Google I/O (کنفرانس سالانه توسعه دهندگان این شرکت) به جهان نشان داد. موضوع سال 2023 این کنفرانس، هوش مصنوعی بود، اصطلاحی که بیش از 140 بار در طول ارائه دو ساعته اصلی تکرار شد! گوگل در این کنفرانس از محصولات هوش مصنوعی‌ای رونمایی کرد که قرار است برای استفاده از عموم مردم راهی بازار شوند تا مشخص شود این غول اینترنتی هم از رقابت رو به رشد در این حیطه احساس نگرانی می‌کند.

اواخر سال گذشته وقتی شرکت OpenAI از ChatGPT رونمایی کرد، ناگهان جمعیت بزرگی در جهان به یک موتور مولد هوش مصنوعی دست‌ پیدا کردند که برای هر سوال انسان‌ها، پاسخ منحصربه‌فردی داشت.

قدرت و سهولت استفاده از ChatGPT به آن کمک کرد تا در نهایت سرعت به محبوب‌ترین پلتفرم مصرف‌کنندگان اینترنت تبدیل شود.. این استقبال مایکروسافت را بر آن داشت تا سرمایه‌گذاری خود را در OpenAI افزایش دهد و فناوری ChatGPT را مستقیما در جستجوی Bing ادغام کند، حرکتی که به شرکت کمک کرد تا شاهد افزایش 16 درصدی در ترافیکش باشد. 

یک روز قبل از این‌که مایکروسافت از هوش مصنوعی Bing AI رونمایی کند، گوگل موتور هوش مصنوعی مولد خود را با نام Bard معرفی کرد، هرچند که انتشار محصول را نادیده گرفت و 100 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام را در این فرآیند از دست داد. سهام گوگل از آن زمان به بالاترین سطح خود در سال جاری بازگشته است.

از بسیاری جهات، Google I/O یک انقلاب در مورد ورود گوگل به حوزه خدمات هوش مصنوعی مصرف‌کننده و پیامی واضح به تردیدها (و سرمایه‌گذاران) بود. گوگل نشان داد که مایل است گام‌هایی اساسی برای باقی ماندن در خط مقدم جستجوی اینترنتی بردارد، حتی به قیمت عقب‌نشینی از مواضع سابقش. 

هوش مصنوعی Search گوگل و چه کار خواهد کرد؟

گوگل
هوش مصنوعی Search گوگل

«کتی ادواردز» معاون مهندسی گوگل در جریان کنفرانس I/O گفت: «امروز فرایند جستجو در گوگل بار سنگینی را از روی دوش شما برمی‌دارد. تا پیش از این شما باید پرسش‌های پیچیده‌تان را به سوالات کوچک‌تری تقسیم و اطلاعات مربوط به آن را در ذهن‌تان غربال و پاسخ را فرموله می‌کردید. امروز اما گوگل سرچ (SGE) تمام این خدمات را به صورت خودکار جای شما انجام و حتی به شما اجازه می‌دهد سوالات پیچیده بعدی را هم بپرسید.»

آن‌چه ادواردز از آن سخن گفت به این معناست که دیگر برای رسیدن به پاسخ یک سوال نیاز نیست به چندین سایت مراجعه کنیم. گوگل سرچ قرار است پاسخ‌ها را از تمام منابع مورد نیاز جمع‌آوری کند و به صورت بسته‌بندی شده تحویل کاربران دهد.

یکی از نقاط تحول این‌جاست: تا پیش از این بسیاری از وب‌سایت‌ها که صاحب رتبه بالایی در گوگل بودند، از طریق پرسش‌ها و جستجوهای کاربران ورودی (کلیک) می‌گرفتند و درآمدزایی می‌کردند، اما حالا مدل درآمدزایی این وب‌سایت‌ها و نیز نوع کسب درآمد گوگل از راه تبلیغات دچار تحولات گسترده‌ای خواهد شد.

بر اساس آمار Statcounter، گوگل در حال حاضر با 93 درصد از سهم بازار، بزرگ‌ترین بازیگر حوزه جستجوی آنلاین است.

همچنین براساس گزارش سال 2019 Brightedge Research، موتورهای جستجوی آنلاین نیز با در اختیار داشتن سهمی 68درصدی، بزرگ‌ترین محرک‌های ترافیک برای وب سایت‌ها هستند.. تسلط گوگل در حوزه جستجو در یک نقطه به آن کمک کرد تا ارزشی معادل 2 تریلیون دلار داشته باشد.

سهم گوگل سرچ SGE در تحولات آینده

با SGE، گوگل به طور بالقوه کاربران و مشاغل اینترنتی را به سمت آینده‌ای جدید سوق می‌دهد، آینده‌ای که نیاز به بازنگری در مورد چگونگی ادامه نفوذ اطلاعات باکیفیت دارد و در عین حال افراد را برای ایجاد محتوای ارزشمند برای تغذیه موتور هوش مصنوعی خود تشویق می‌کند.

از آن‌جایی که ثبت‌نام‌ برای SGE به تازگی آغاز شده است، هنوز هیچ داده‌ای برای اشتراک‌گذاری در مورد تجربه کاربران وجود ندارد. با این حال، مایکروسافت در طول سه ماه گذشته بازخوردهایی را برای هوش مصنوعی Bing جمع آوری کرده که این داده‌ها می‌تواند چشم‌اندازی در مورد نحوه واکنش مصرف‌کنندگان سرویس جدید گوگل به دست ما دهد.

سخنگوی مایکروسافت درباره این بازخوردها گفته: «بازخورد در مورد پاسخ‌های تولید شده توسط Bing جدید عمدتا مثبت بوده است، به طوری که 71٪ از کسانی که کاربر نسخه دموی آن بوده‌اند، از تجربه کار با آن رضایت داشته‌اند و تعامل سالمی بین کاربران و موتور شکل گرفته است.»

هنوز مشخص نیست که داستان‌های خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی در نتایج هوش مصنوعی گوگل یا بینگ، چگونه فیلتر می‌شوند. در حال حاضر نشریاتی مانند CNET در حال آزمایش مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی هستند. 

متاسفانه خود هوش مصنوعی هنوز کاملا دقیق نیست و می‌تواند «توهم» داشته باشد؛ یعنی جایی که با اطمینان می‌گوید چیزی درست است، ممکن است اشتباه کند.

اگر مشکل این توهم دانایی در نهایت حل شود، هوش مصنوعی مولد در جستجو می‌تواند سریع‌تر و در نهایت برای مصرف‌کنندگان بهتر باشد. اما هنوز مشخص نیست که چگونه قرار است بر صنعت انتشارات دیجیتال تاثیر بگذارد، به خصوص اگر مردم به طور انبوه روی لینک‌ها کلیک نکنند.

مهران
مهران