اندکی پس از اینکه ChatGPT در سال گذشته وارد بازار شد و به دلیل توانایی خود در پاسخ به سؤالات کاربران در نقش انسان، تیتر اول تمامی خبرها را به خود اختصاص داد، شین راسناک یک از قدیمیترین افراد در بازاریابی دیجیتال هم شروع به آزمایش هوش مصنوعی مولد کرد. اولین سوال او این بود که واقعا قرار است نحوه تبلیغات آنلاین به کلی عوض شود؟
راسناک به عنوان فردی که در ایجاد کمپینهای تبلیغاتی آنلاین برای مشتریان معروف است، دید که هوش مصنوعی مولد چگونه میتواند تبلیغات را متحول کند. راسناک گفت، از تبلیغات فیسبوک گرفته تا قسمتهای کوتاه از کپی آگهی، کارهایی که 30 دقیقه تا یک ساعت طول میکشید، اکنون پروژههای 15 دقیقهای هستند.
راسناک همچنین در حال استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد دیگر مانند Midjourney است که پرامپتهای متنی را به تصویر تبدیل میکند، زیرا او سعی دارد تصاویری جذاب را برای همراهی با تبلیغات فیسبوک استفاده کند. راسناک گفت که این نرم افزار مخصوصاً برای افرادی که پس زمینه طراحی گرافیکی ندارند مفید است و میتواند در کنار ابزارهای ویرایش گرافیکی محبوب کانوا و فتوشاپ به شما کمک کند.
تاثیر هوش مصنوعی مولد بر تبلیغات آنلاین
در حالی که کار با هوش مصنوعی هنوز کاملاً جدید است، راسناک گفت که هوش مصنوعی مولد از نظر تأثیر بر صنعت تبلیغات دیجیتال “مثل ظهور شبکههای اجتماعی” است. فیسبوک و توییتر این امکان را برای تبلیغکنندگان فراهم کردند که مصرفکنندگان را بر اساس دوستان و علایقشان هدف قرار دهند، و هوش مصنوعی مولد اکنون به آنها این امکان را میدهد که پیامها و تصاویری متناسب برای ساخت کمپینها ایجاد کنند.
البته این تنها نظر راسناک نیست. متا، آلفابت و آمازون، رهبران تبلیغات آنلاین، همه پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی مولد در نهایت هسته اصلی تجارت آنها خواهد بود. آنها اخیراً یا محصولاتی را معرفی کردهاند یا برای توسعه ابزارهای مختلف جهت آسانتر کردن پیامها، تصاویر و حتی ویدیوها برای پلتفرمهای خود در تلاش هستند.
البته محصولات آنها عمدتاً هنوز در مراحل آزمایشی هستند و در برخی موارد به دلیل عجله در عرضه شدن به بازار مورد انتقاد قرار گرفتهاند، اما کارشناسان تبلیغات میگویند که در کل، هوش مصنوعی مولد گام منطقی بعدی در تبلیغات آنلاین هدفمند است.
کریستینا لارنس، معاون اجرایی محتوا در Razorfish، گفت:
هوش مصنوعی مولد تأثیری بسیار بزرگ بر تبلیغات آنلاین خواهد داشت.
در ماه می، متا مجموعه آزمایشی AI Sandbox خود را برای استفاده شرکتها معرفی کرد تا راحتتر از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد تصاویر پسزمینه و آزمایش نسخههای تبلیغاتی مختلف استفاده کنند. این شرکت همچنین بهروزرسانیهایی را برای سرویس Meta Advantage خود ارائه کرد که از یادگیری ماشینی برای بهبود کارایی تبلیغات در برنامههای اجتماعی مختلف خود استفاده میکند.
شخصیسازی در مقیاس بزرگ
همانطور که این محصولات جدید در طول زمان بهتر عمل میکنند، کارشناسان تبلیغات پیش بینی کردهاند. متن آگهی میتواند بر اساس سن و علایق فرد تنظیم شود. لارنس گفت: شما میتوانید از هوش مصنوعی مولد برای شخصی سازی در مقیاس بزرگ استفاده کنید.
بر اساس اطلاعاتی که توسط شرکت بازاریابی آنلاین Varosبه اشتراک گذاشته شده است، سرویس Advantage متا در میان خرده فروشانی که از آن برای تبلیغات خرید اتوماتیک خود استفاده میکنند، مورد توجه قرار گرفته است. دادههای Varos نشان میدهد که در ماه می ۲۰۲۳، تقریباً ۲۱۰۰ شرکت ۴۷ میلیون دلار یا حدود ۲۷.۵ درصد از مجموع بودجههای ماهانه تبلیغاتی متا خود را روی Advantage+ خرج کردند.
جالب اینجاست که در آگوست گذشته، زمانی که متا به طور رسمی تبلیغات خرید خودکار Advantage+ خود را معرفی کرد، شرکتها کمتر از 1% از هزینه تبلیغات متا خود را به این پیشنهاد اختصاص دادند.
یاردن شاکد، مدیر عامل واروس گفت این افزایش نشان میدهد که فیسبوک در متقاعد کردن تبلیغکنندگان به تکیه بر فناوری تبلیغات خودکار خود موفق شده است. با این حال، او گفت که او در رابطه با تلاش جدید متا در ارائه ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای تبلیغ کنندگان هنوز مردد است.
به طور مشابه، راسناک گفت که ابزار Midjourney هنوز در مورد تولید تصاویر واقعی که میتواند در یک آگهی آنلاین گنجانده شود، آماده نشده اما در ایجاد «طرحهای کارتونی» که برای برخی از مشتریان کوچکتر جالب است، مؤثر بوده.
نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی مولد آینده تبلیغات آنلاین است؟ شما میتوانید همین حالا از طریق زبان فارسی به موتورهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و لئوناردو دسترسی پیدا کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.