هوش مصنوعی
شرکت های هوش مصنوعی

آموزش کار با هوش مصنوعی جاسپر Japser

سرفصل‌های مقاله

هوش مصنوعی جاسپر بدون شک بزرگ‌ترین نام در ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی است. در کمتر از دو سال، این فناوری که به عنوان ابزاری برای تولید آزمایشی محتوای تبلیغاتی تولید شده بود، حالا به یک ابرنیروگاه نوشتن با هوش مصنوعی تبدیل شده است.

ابزار جاسپر Jasper که در ابتدا Conversion.ai نام داشت، امروزه در اکثر نقاط جهان دستیار بی‌بدیل و کارآمدی در حوزه مارکتینگ (بازاریابی) است و نقش مهمی در تولید محتوا در حیطه مارکتینگ دارد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره آموزش کار با هوش مصنوعی جاسپر صحبت کنیم و ببینیم چطور می‌توان از این ابزار بیشترین بهره را برای تولید محتوا برد.

هوش مصنوعی جاسپر چطور کار می‌کند؟

هوش مصنوعی جاسپر
هوش مصنوعی جاسپر چطور کار می‌کند؟

هوش مصنوعی جاسپر بر روی مدل‌های زبان هوش مصنوعی اختصاصی و سفارشی و نیز سایر مدل‌های شخص ثالث مانند Cohere، OpenAI و Anthropic ساخته شده است. 

جاسپر سپس داده‌های این مدل‌ها را با اطلاعات مربوط به برند شما و داده‌های به‌دست آمده از جستجوهای خود ترکیب می‌کند تا به بهترین و باکیفیت‌ترین خروجی ممکن در جهت استفاده کاربر برسد.

جاسپر به دو روش اصلی کار می‌کند: یا استفاده از آن را با یک قالب‌ پیش‌فرض شروع می‌کنید، یا با یک صفحه خالی.

قالب‌های پیش‌فرض هوش مصنوعی جاسپر

بیشتر هوش‌های مصنوعی تولیدکننده متن با قالب (Template) کار می‌کنند. شما یک قالب خاص (به عنوان مثال، پست وبلاگ، تبلیغ فیس‌بوکی، توضیحات محصول) را انتخاب می‌کنید، اطلاعاتی در مورد آن‌چه نیاز دارید به هوش مصنوعی جاسپر ارائه می‌دهید و روی دکمه مربوطه کلیک می‌کنید.

 حالا نوبت جاسپر است که جادو کند و بهترین محتوای مورد نظر را تحویل شما دهد.

برای ایجاد محتوا با هر یک از قالب‌های هوش مصنوعی جاسپر:

  1. از طریق داشبورد روی گزینه Create New Content کلیک کنید
  2. گزینه New From Template را انتخاب کنید
  3. قالبی را که به دردتان می‌خورد انتخاب کنید

jasper ai image9قالب شما از شما اطلاعات زمینه‌ای خواهد خواست، چرا که جاسپر بداند قرار است در مورد چه چیزی بنویسد. همه اطلاعات مورد نیاز را نوشته، تعداد خروجی‌های مورد نظر خود را انتخاب و روی گزینه Generate کلیک کنید.

اسناد (Documents) هوش مصنوعی جاسپر

اگر اهل استفاده از قالب‌های پیش‌فرض نیستید و ترجیح می‌دهید محتوا را از ابتدا ایجاد کنید، به جای استفاده از قالب، گزینه سند جدید (New Document) را از داشبورد خود انتخاب کنید. جاسپر برای‌تان یک سند خالی مشابه اسناد Google Docs را باز می‌کند، در این سند خالی می‌توانید دستورات لازم را به جاسپر دهید تا کارها را برای‌تان انجام دهد.

توجه: این گزینه سند خالی قبلا Boss Mode نامیده می‌شد، بنابراین اگر در بعضی جاها همچنان با این اصطلاح توصیف شد جا نخورید.

تا حالا فهمیده‌ایم که جاسپر یک دستیار هوش مصنوعی قدرتمند است که دستورالعمل‌های شما را دریافت و آن‌ها را اجرا می‌کند؛ اما برای استفاده دقیق از آن گزینه‌های دیگری هم پیش رو دارید.

این سه گزینه:

  • در حالت Focus Mode به جاسپر دستور می‌دهید که با استفاده از فرمان‌های شما چه چیزی بنویسد. مثلا می‌توانید به آن بگویید که به سبک خاصی بنویسد.

کار جاسپر در فهم الگوها خوب است، بنابراین ساختاری را که می‌خواهید از آن پیروی کند تنظیم و سپس دستور مورد نظر را اجرا کنید. همان‌طور که جاسپر در حال کار است، می‌توانید با آن ور بروید. مثلا دستورات خود را اصلاح کنید، به خروجی‌ها «کانتکست» اضافه کرده و ورودی‌ها را تغییر دهید. 

بسته به خواسته‌های شما، هوش مصنوعی جاسپر خروجی‌های کوتاه، متوسط یا بلند تولید می‌کند. هر زمان که نوشتن را قطع کرد، روی گزینه Compose کلیک کنید تا بیشتر بنویسد.

  • در حالت چت (Chat Mode)، جاسپر به یک چت‌بات هوش مصنوعی مانند ChatGPT تبدیل می‌شود. اما قدرت‌های اضافی‌تری هم دارد: از جمله این‌که قادر است فرمان‌های صوتی شما را دریافت کند. بنابراین می‌توانید با صدای بلند با آن صحبت کنید.

در عین حال اگر گزینه Include Search را انتخاب کنید، جاسپر داده‌ها را از اینترنت استخراج می‌کند تا برای شما محتوا ایجاد کند. برای تجربه شخصی‌تر، می‌توانید لحن و سبک نوشتاری خود را به چت‌بات آموزش دهید. سپس از گزینه Enhance prompt استفاده کنید تا دستورات خود را اصلاح کرده و زمینه را در خروجی مورد نظر خود ارائه دهید.

  • در حالت Power Mode، به قالب‌های جاسپر دسترسی مستقیم خواهید داشت. اما این بار آن‌ها از ابتدا تا انتها، گردش کار از پیش تعریف‌شده‌ای برای ایجاد محتوا خواهند داشت. حالت Power همچنین ویرایش‌گر را وارد می‌کند و آن را در کنار جریان‌های کاری قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید خروجی‌های محتوا را به سند خود اضافه کنید.

7 امکان هوش مصنوعی جاسپر که به شما برای تولید محتوا کمک می‌کند

فراتر از جریان‌های کاری اولیه که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، جاسپر دارای انواع ویژگی‌هایی است که با سرعت بخشیدن به کارها و شخصی‌سازی خروجی‌ها ، فرایند تولید محتوا را بهبود می‌بخشد. در این قسمت به 7 ویژگی هوش مصنوعی جاسپر که به شما در تولید محتوا کمک خواهد کرد اشاره می‌کنیم:

  • 50 + قالب‌ها

جاسپر اساسا برای هر چیزی که می‌خواهید قالب‌هایی دارد، از جمله از کپی‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی گرفته تا توضیحات محصول تجارت الکترونیک و نوشتن محتوای SEO. با این حال دو مورد از قالب‌های جذاب آن «بهبوددهنده محتوا» (Content Improver) و گزینه «برای یک کودک توضیحش بده» (Explain It To a Child) است.

  • بهبوددهنده محتوا به هر محتوای خسته کننده‌ای روح می‌بخشد تا آن را جذاب و جذاب‌تر کند.
  • گزینه دوم هم محتوا را به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان قابل فهم می‌کند.

اگر در نوشتن مبتدی یا فاقد سابقه هستید، این ویژگی‌ها فشار را از روی شما کم می‌کند و باعث می‌شود که به سرعت به اصل مطلب برسید.

یک چیز دیگر: قالب‌های جاسپر می‌توانند به بیش از 30 زبان بنویسند، بنابراین می‌توانید با مخاطبان خود در هرکجای دنیا صحبت کنید.

  • قالب‌های سفارشی و پویا

هوش مصنوعی جاسپر همچنین به شما اجازه می‌دهد تا قالب‌ها و گردش‌های کاری شخصی‌سازی‌شده را برای نیازهای خاص خود توسعه دهید. این سطح از سفارشی‌سازی یک دارایی بزرگ برای بازاریابان پیشرفته است.

با استفاده از دستورات (پرامپت‌ها) می‌توانید الگوهای پویا برای مواردی مانند تقاضا، بازاریابی محتوا و کمپین‌های راه‌اندازی محصول ایجاد کنید. سپس اگر در حالت تیم‌ها (Teams) یا کسب‌وکار (Business) هستید، می‌توانید این الگوها را برای یک فرآیند تکرارپذیر ذخیره کنید. (در حالت تجاری، تیم جاسپر حتی می‌تواند قالب‌ها و گردش‌های کاری سفارشی متناسب با شرکت شما بسازد.)

  • لحن و حافظه برند

شما می‌توانید جاسپر را از طریق دادن یک متن برای تقلید کردن لحن برندتان آموزش دهید یا حتی چند لحن مختلف را بسته به اهداف و رسانه‌های مختلف به آن آموزش دهید تا جاسپر نتایج متفاوتی براساس این لحن‌ها تولید کند.

همچنین می‌توانید براساس چیزهایی نظیر «کاتالوگ محصول»، برای جاسپر «حافظه برند» ایجاد کنید تا جزئیات مربوط به برند را به خاطر سپرده و محتوای دقیق‌تر و هماهنگ‌تری برای شما تولید کند. البته یادتان نرود که جاسپر در نهایت یک هوش مصنوعی است و محتوای تولیدشده توسط آن از عواطف انسانی خالی خواهد بود.

  • افزونه مرورگر وب

بسیاری از افزونه‌های مرورگرهای مربوط به ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی واقعا کار زیادی نمی‌کنند. افزونه مرورگر Jasper در واقع تمام قدرت جاسپر (از جمله ویژگی‌های لحن برند) را در خود دارد. پس از نصب این افزونه در Chrome یا Edge، می‌توانید محتوا را در هر پلتفرمی تولید، تغییر کاربری، ترجمه و ویرایش کنید.

  • حالت سئو

هنگام تولید محتوا در اسناد، می‌توانید برای دسترسی به سئوی Jasper’s Surfer SEO به حالت SEO تغییر وضعیت دهید. اگرچه این حالت هزینه اضافی دارد، اما به شما کمک می‌کند محتوای خود را برای رتبه‌بندی جستجو در حین نوشتن بهینه‌سازی کنید.

  • هوش مصنوعی تولیدکننده هنر

جاسپر از موتور هوش مصنوعی DALL-E2 استفاده می‌کند، بنابراین می‌توانید آثار هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی را نیز در داخل برنامه ایجاد کنید.

 هنگامی که ایده‌های خود را توصیف و جزئیاتی مانند سبک‌ها و حالت‌ها را مشخص می‌کنید، مولد هنر هوش مصنوعی، درخواست شما را می‌گیرد و آن را به تصویری منحصربه‌فرد و بدون کپی‌رایت تبدیل می‌کند. این خروجی‌ها به طور چشم‌گیری وضوح بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف و حتی برای چاپ استفاده کرد. 

  • دستورالعمل‌ها (Recipes)

جاسپر مجموعه کاملی از گردش‌های کاری از پیش ساخته‌شده توسط کارشناسان مارکتینگ را به شما ارائه می‌دهد. به جای این‌که هر بار که می‌خواهید چیزی بنویسید، از ابتدا شروع کنید، می‌توانید این «دستورالعمل‌ها» را اجرا و همان‌طور که از دستورات برای ایجاد گردش کار خود استفاده می‌کنید، آن‌ها را برای یک فرایند تکرارپذیر ذخیره کنید.

بررسی کلی: آیا باید از هوش مصنوعی جاسپر استفاده کرد؟

پاسخ ساده این است: بله! جاسپر قواعد بازی را تغییر داده است.

اما همه چیز درباره هوش مصنوعی جاسپر گل‌وبلبل نیست. این ابزار مانند تمام ابزارهای هوش مصنوعی یک منحنی یادگیری دارد. ضمن این‌که استفاده از آن ممکن است برای بازاریاب‌های تازه‌کار سخت و گیج‌کننده باشد.

ضمن این‌که هزینه‌های اشتراک آن واقعا گران است. البته که جاسپر نسبت به رقبای خود امکانات بهتری دارد، اما همچنان برای بسیاری از شرکت‌ها مقرون به صرفه نیست.

و البته مانند تمام ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی، خروجی جاسپر نیز همچنان به ویرایش سنگین نیاز دارد. مهم‌ترین نکته در تولیدمحتوا این است که نوشته شما متقاعدکننده، هم‌دلانه و انسانی باشد؛ و برای این‌که هوش مصنوعی بتواند به چنین ویژگی و لحنی برسد، راه درازی در پیش است.

مهران
مهران