[vc_row][vc_column][vc_column_text]شبکه اجتماعی «لینکدین» که بهتازگی به رکورد یک میلیارد عضو رسیده است، روز چهارشنبه از یک چتبات هوش مصنوعی به نام «مربی کارجو» (Job Seeker Coach) و چند ابزار هوش مصنوعی دیگر برای ارائه خدمات به کاربران Premium خود رونمایی کرد. اما چتبات هوش مصنوعی لینکدین چطور کار میکند؟
این شرکت تحت مالکیت مایکروسافت، ماههاست تمرکز خود را بر ابزارهایی مانند پیامهای استخدام خودکار، شرح شغل و پیشنهادات نوشتن پروفایل مبتنی بر هوش مصنوعی تقویت کرده است.
چتبات هوش مصنوعی لینکدین که قرار است به کاربران کمک کند تا فرصتهای شغلی مختلف را اولویتبندی کنند، بانرمافزار GPT-4 شرکت OpenAI پشتیبانی و به کاربران ویژه این شبکه اجتماعی کاریابی عرضه میشود. مایکروسافت پیش از این میلیاردها دلار در OpenAI سرمایهگذاری کرده است.
چتبات هوش مصنوعی لینکدین

به گفته «اران برگر» معاون مهندسی محصول لینکدین، تیم مهندسی لینکدین مجبور شده منابع زیادی را هزینه این پلتفرم کند تا از بروز تاخیر جلوگیری شود.
برگر در مصاحبهای به CNBC گفت: «ما مجبور بودیم چیزهای زیادی برای پشتیبانی از این چتبات هوش مصنوعی بسازیم و آن را به یک تجربه جذاب تبدیل کنیم. تجربه مکالمه یا جستجو با چنین ابزاری باید سریع و آنی باشد. بنابراین باید قابلیتهای زیادی را توسعه میدادیم تا این تجربه کاربری ممکن شود.»
لینکدین در تلاش است تا رشد درآمدش را پس از هشت دوره چهارماهه متوالی، افزایش دهد. دو هفته پیش این شرکت نزدیک به 700 نیرو را تعدیل کرد که اکثر آنها مربوط به واحد مهندسی بودند.
کاربران چتبات هوش مصنوعی لینکدین میتوانند با انتخاب یکی از چند سوال، مانند «آیا من برای این شغل مناسب هستم؟» یا «چگونه میتوانم خودم را به بهترین شکل به این فرصت شغلی عرضه کنم؟»، بهینهترین تصمیمات ممکن را بگیرند.
این چت بات بعد از دریافت این سوالات میتواند سریعا پروفایل شما را آنالیز و ارزیابی کند و به شما پاسخ دهد که آیا تواناییها، تجربیات و مهارتهای شغلی شما با شرح شغل مورد نظر مطابقت دارد و برای احراز آن شغل مناسب هستید یا نه.
این چتبات همچنین میتواند کمبودها و نقاط ضعف کارنامه شغلی کاربران را که ممکن است به فرایند درخواست یک شغل آسیب برساند، شناسایی و به آنها معرفی کند.
«گیاندا ساچدوا» معاون مدیریت محصول لینکدین میگوید: «کیفیت پاسخها باید واقعا خوب باشد تا هر گونه ریسک در کاریابی را به حداقل برساند. بنابراین ما اصلا این قابلیت را ساده نمیگیریم.»
کاربر همچنین میتواند از این چتبات بپرسد که چه کسانی در شرکت مورد نظر کار میکنند. با این پرامپت، چتبات نمونه پروفایل و رزومه چند نفر از کارمندان فعلی شرکت را برای کاربر ارسال میکند تا فرد بتواند در صورت لزوم به آنها پیام بدهد و درباره شرکت و فضای کاری آن از آنها سوال کند.
این پیامها هم میتواند توسط هوش مصنوعی تولید شود.
در گذشته، بسیاری از استفادههای هوش مصنوعی در حوزه استخدام یا درخواستهای شغلی، به دلیل سوگیری علیه اقلیتها یا جوامع بهحاشیه راندهشده با انتقاد مواجه شدهاند.
یک نمونه شرکت آمازون بود که موتور هوش مصنوعی استخدام آن، به رزومههایی که شامل کلمه «زنان» یا کالجهای زنانه میشد رای منفی میداد.
مطالعه جداگانهای که از طریق موسسه «هاروارد بیزنس ریویو» انجام شد نیز نشان داد این موتور در تجزیهوتحلیل کاندیداهای شغلی سیاهپوست نیز علیه این افراد سوگیری دارد.
برگر میگوید: «ما سرمایهگذاری زیادی انجام دادهایم تا مطمئن شویم که این امر به نوعی در چارچوب استانداردهای مسئولانه هوش مصنوعی ما قرار میگیرد. اگر این مدل را با مدلهای قدیمی هوش مصنوعی ما که مدتهاست مشغول ارائه پیشنهادهای شغلی مرتبط به کاربران است مخلوط کنیم، مطمئن باشید یک تجربه شخصی فوقالعاده و مبتنی بر عدالت برای کارجویان رقم خواهد خورد.»