Character.ai، یک اپلیکیشن هوش مصنوعی است که به کاربران اجازه میدهد شخصیتهای هوش مصنوعی خود را طراحی کنند، این اپلیکیشن از نظر استفاده در موبایل بسیار به ChatGPT نزدیک است. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر شرکت اطلاعاتی بازار Similarweb، برنامههای iOS و اندروید برای Character.ai با پشتیبانی از a16z اکنون 4.2 میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده دارند، در حالی که این عدد برای چتجیبیتی ۶ میلیون است.
این رشد قابل توجه پس از راه اندازی Character.ai در ماه می سال 2023 اتفاق افتاد، زمانی که در هفته اول خود بیش از 1.7 میلیون نصب داشت. البته، نصبها با کاربران برابری نمیکند. در واقع، میانگین نرخ نگهداری 30 روزه برنامه تلفن همراه بین 3 تا 4 درصد است و نرخ حذف نصب پس از 30 روز به ازای هر داده از شرکت بازاریابی تلفن همراه Appsflyer، بالای 40 درصد است. این نشان میدهد که Character.ai توانسته است با موفقیت برخی از پذیرندگان اولیه خود را حفظ کند و استفاده از آن را در ماههای پس از شروع خود افزایش دهد.
البته ChatGPT هنوز به طور کلی از Character.ai در وب بسیار جلو است، احتمالاً به این دلیل که بسیاری از کاربران Character.ai ترجیح میدهند رباتهای چت هوش مصنوعی خود را در دستگاه تلفن همراه شخصی خود بسازند و با آن تعامل داشته باشند، نه از طریق وبسایت.
Character.ai یک هوش مصنوعی نوآور
با این حال، Character.ai نسبت به ChatGPT و سایر برنامههای هوش مصنوعی جمعیتی جوانتر را جذب میکند. برای مثال در وب، Character.ai تقریباً 60 درصد از مخاطبان خود را از گروه سنی 18 تا 24 ساله جذب میکند، رقمی که در تابستان حتی با کاهش ترافیک وب سایت به ChatGPT ادامه داشت.
در ماه ژوئیه، افراد 18 تا 24 ساله تنها 27 درصد از ترافیک ChatGPT را تشکیل میدادند که ۳ درصد از آوریل، کاهش یافته است.
دادههای جدید نشان میدهد که سایر ارائهدهندگان هوش مصنوعی نیز در میان جمعیتهای جوانتر در گروه سنی 18 تا 24 سال پذیرش کمتری دارند. در مقایسه با رقم 60 درصد Character.ai، برای مثال، درصد Perplexity.ai، Midjourney، Anthropic و گوگل بارد در گروه جمعیتی 18 تا 24 ساله به ترتیب 22.7٪، 22.3٪، 25.3٪ و 18.46٪ بود.
رویترز با استناد به دادههای Similarweb گزارش داد، برای سومین ماه متوالی، ChatGPT شاهد کاهش 3.2 درصدی بازدید از وب سایت جهانی خود بود. به علاوه، مدت زمان ماندن در وب سایت ChatGPT از میانگین 8.7 دقیقه در ماه مارس به 7 دقیقه در آپریل کاهش یافته است.
Similarweb این نظریه را مطرح کرد که استفاده از Character.ai در طول ماههای تابستان ادامه دارد، زیرا این برنامه برای سرگرمی طراحی شده است، نه به عنوان کمک کننده تکالیف یا دستیار تحقیقاتی. با این حال، ترافیک وبسایت Character.ai در طول تابستان کمی کاهش یافته بود، اما کاربران تلفن همراهی که از برنامههای iOS و اندروید Character.ai استفاده میکردند، آن را جبران کردند.
البته Similarweb متوجه شد که با از سرگیری سال تحصیلی، ترافیک ChatGPT در ایالات متحده شروع به بازگشت کرده است و بازدید از وب سایت در ماه اوت 0.4٪ افزایش یافته است. بازدیدکنندگان منحصربهفرد نیز پس از کاهش در ماههای ژوئن و ژوئیه، 3 درصد در ایالات متحده و 0.3 درصد در سراسر جهان در ماه اوت افزایش یافتند.
Character.ai با توجه به بودجه هنگفت 150 میلیون دلاری این استارتآپ در سری A، که در اوایل سال جاری اعلام شد و ارزش کسبوکار آن را 1 میلیارد دلار اعلام کرد، راههای زیادی برای رشد بیشتر پایگاه کاربران خود دارد. اگرچه تعدادی از مولدهای کاراکتر هوش مصنوعی در بازار وجود دارد، اما سرمایهگذاران روی Character.ai شرط بندی کردند.
این استارتآپ توسط نوآم شازیر و دنیل دی فریتاس، متخصصان هوش مصنوعی که قبلا تیمی از محققان در گوگل را رهبری میکردند، ایجاد شده است. دکتر سارا وانگ درباره آنها گفته است : آنها یک پلتفرم قدرتمند ساختهاند، با ترکیبی سرتاسری از هر دو مدل و برنامه که به Character.AI اجازه میدهد به طور مداوم محصول خود را بهبود بخشد، زیرا افراد بیشتری کاراکترهای آن را خلق میکنند و با آنها درگیر میشوند.
البته، باید دید که آیا جوانان به استفاده از Character.ai ادامه خواهند داد یا اینکه تبدیل به یکی دیگر از برنامههای فراموش شده هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد. شما هم همین حالا میتوانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ میتوانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.