علیه هوش مصنوعی

تام هنکس، کایرا نایتلی و دختر رابین ویلیامز علیه هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

هوش مصنوعی در حال حاضر به هالیوود هم رسیده و برخی از افراد مشهور آماده هستند تا علیه استفاده از آن موضع بگیرند. اما چرا بازیگران هالیوود علیه هوش مصنوعی شدند؟

«زلدا ویلیامز» دختر «رابین ویلیامز» فقید، این هفته در مورد بازآفرینی صدای پدرش از طریق هوش مصنوعی صحبت کرد. ویلیامز در یک استوری اینستاگرام استفاده از هوش مصنوعی برای بازآفرینی صدای پدرش را عملی «شخصا آزاردهنده» خواند.

او با اشاره به مذاکرات جاری و اعتصابات هالیوود نوشت: «من صدای بی‌طرفی در مبارزه SAG (انجمن بازیگران و فدراسیون هنرمندان هالیوود) علیه هوش مصنوعی نیستم. من سال‌ها شاهد بوده‌ام که چند نفر می‌خواهند این مدل‌های هوش مصنوعی را برای خلق/بازآفرینی بازیگرانی تربیت کنند که دست‌شان از دنیا کوتاه است، مانند پدرم.»

دختر رابین ویلیامز که نسبت به این ماجرا بسیار عصبانی است در ادامه نوشت: «این موضوع یک ماجرای نظری نیست، بلکه بسیار واقعی است. قبلا شنیده‌ام که هوش مصنوعی با استفاده از صدای پدرم این امکان را به همه داده که با صدای او هرچه دل‌شان می‌خواهند بگویند و من این حرکت را شخصا آزاردهنده می‌دانم، پیامدهای آن بسیار فراتر از احساسات من است. 

بازیگران هالیوود علیه هوش مصنوعی

علیه هوش مصنوعی
بازیگران هالیوود علیه هوش مصنوعی

بازیگران زنده این فرصت را دارند تا با انتخاب‌های خود شخصیت‌هایی خلق کنند، کارتون‌ها را صداپیشگی کنند، تلاش و زمان انسانی خود را برای اجرای نمایش صرف کنند.

این تفریحات در بهترین حالت خود، تصویری ضعیف و زشت از افراد مشهور و بزرگ است، اما در بدترین حالت، یک هیولای وحشتناک فرانکشتاینی است که به جای تعالی این هنر، آن را به زشت‌ترین جاهای ممکن رسانده.»

به گزارش گاردین، رابین ویلیامز شرطی را در وصیت‌نامه خود گنجانده است که استفاده از تصویر او را تا 25 سال پس از مرگش محدود می‌کند.

علی‌رغم بند وصیت‌نامه ویلیامز، «متیو مویناهان» مدیر اجرایی OneSpan، یک شرکت امنیت سایبری که به مدت 30 سال در حال فعالیت است، فکر می‌کند که پیشرفت سریع هوش مصنوعی فضایی را برای عدم اطمینان قانونی ایجاد خواهد کرد.

مویناهان می‌گوید: «ما با سازمان‌های دولتی در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، دیده‌ایم که در حال حاضر هیچ مقررات رسمی علیه هوش مصنوعی وجود ندارد. تلاش‌های اولیه زیادی از نظر قانونی برای تسهیل مسئله تعقیب نقض کپی‌رایت توسط هوش مصنوعی صورت گرفته است.»

او ادامه داد: «بنابراین، ما در یک قلمروی کاملا ناشناخته و غیرقانونی هستیم. نظر من این است که  زلدا ویلیامز قطعا به لحاظ عاطفی حق شکایت دارد. اما در حال حاضر، حق قانونی برای اجرای چنین شکایتی وجود ندارد.»

«ماروا بیلر» مشاور حوزه هوش مصنوعی نیز خاطرنشان می‌کند که برای افراد مشهور و خانواده‌های‌شان، تصمیم به بازآفرینی صدا یا تصویر آن‌ها از طریق هوش مصنوعی به همان اندازه که به‌لحاظ اقتصادی به‌صرفه است، ممکن است به لحاظ احساسی آزاردهنده باشد.

بیلر به «فاکس نیوز» گفته: « مردم دوست دارند بازیگران درگذشته هنوز در زندگی‌شان باشند، بنابراین تصمیم خانواده‌ها درباره مسائل مالی و البته نحوه بازآفرینی خاطرات این افراد بسیار مهم است. خاطره یک شخص درگذشته چگونه قرار است حفظ شود و آن فرد چگونه قرار است به حیاتش از طریق هوش مصنوعی ادامه دهد؟»

خانواده ویلیامز در این نگرانی تنها نیستند.

اوایل این هفته، «تام هنکس» در شبکه‌های اجتماعی به طرفدارانش هشدار داد که از تصویر او در تبلیغات دندان‌پزشکی بدون رضایت او استفاده شده است.

او در اینستاگرام با امضای نام خود نوشت: «ویدیویی وجود دارد که برخی از خدمات دندان‌پزشکی را با یک نسخه هوش مصنوعی از من تبلیغ می‌کند. این ویدیو به هیچ عنوان با رضایت من ساخته نشده است.»

در حالی‌که تام هنکس فعلا در مورد این ویدیو اقدام قانونی نکرده، بیلر اعتقاد دارد ازدیاد این ویدیوها می‌تواند بر چهره و برند یک سلبریتی تاثیر منفی بگذارد.

بیلر می‌گوید: «هوش مصنوعی دسترسی کاربران به این قابلیت‌ها را بسیار آسان کرده و از طرفی شناخت و ردیابی منبع ساخت این ویدیوها بسیار بسیار کار دشواری است. کار وکلای بازیگران حتی برای پیدا کردن میلیون‌ها تصویر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار سخت است.»

او این وضعیت را با «کالاهای قاچاق» مقایسه کرده و اعتقاد دارد بسیاری از طریق انتشار این ویدیوها و تصاویر به درآمد می‌رسند.

بیلر اضافه می‌کند: «از بسیاری از تصاویر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی به عنوان “میم”های اینترنتی استفاده می‌شود. این میم‌ها در سطح وسیع منتشر می‌شوند، آمار بازدید صفحات را بالا می‌برند و سود تبلیغات به جیب منتشرکنندگان ناشناس می‌رود.»

مویناهان هم توانایی هوش مصنوعی برای تکثیر و انتشار سریع تصاویر «دیپ‌فیک» یا مطالب بازآفرینی شده را مشابه اختراع Napster می‌داند، یک نرم‌افزار اشتراک‌گذاری فایل از اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 که به کاربران اجازه می‌داد از روی کامپیوترهای هم موسیقی مجانی دانلود کنند. نپستر با شکایت عده‌ای گروه‌های موسیقی مواجه و تعطیل شد.

برخی از ستارگان در حال حاضر اقداماتی را برای مبارزه علیه هوش مصنوعی برای جلوگیری از بازآفرینی صدا و تصویر خود انجام داده‌اند.

«کایرا نایتلی» ستاره فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» در ماه سپتامبر به دیلی تلگراف درباره نگرانی‌هایش در مورد محافظت از صدا و تصویر در بحبوحه اعتصاب SAG-AFTRA گفت.

نایتلی گفت: «نمی‌دانم فعلا کجای کاریم، اما می‌دانم که در حال مذاکره‌ایم. تصور می‌کنم گام بعدی حفظ حق کپی‌رایت چهره‌ام باشد.»

او افزود: «هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که فاجعه‌بار باشد و امیدوارم دولت‌ها وارد شده و درباره آن قانون‌گذاری کنند.»

بیلر اظهار نظر نایتلی را اقدامی منطقی می‌داند و می‌گوید: «قوانین مربوط به علامت تجاری ثبت اختراع در ایالات متحده بسیار سخت‌گیرانه است، اما این قوانین در سطح بین‌المللی موثر نیستند. بنابراین، نایتلی سعی می‌کند به برند و معیشت خود فکر کند و واقعا به دنبال محافظت از برند شخصی خود است و این اقدام کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.»

مویناهان این موضوع را حتی فراتر از هالیوود می‌بیند و می‌گوید: « مسئله توانایی اجرای حقوق مالکیت معنوی است که برای همیشه یک موضوع جهانی بوده و پای تریلیون‌ها و تریلیون‌ها دلار در میان است. این ارقام می‌تواند امنیت ملی ما را هدف قرار دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «و هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند خط‌مشی تعیین کند احمق است. من همه را تشویق می‌کنم که بپذیرند سیمان هوش مصنوعی هنوز مرطوب است. هنوز کاملا خشک نشده. و بهتر است این موضوع را بفهمید و بعد شروع به لابی کنید.»

نوید رضایی
نوید رضایی