جوهانسون

شکایت «اسکارلت جوهانسون» از یک برنامه هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

در ادامه ماجراهای دنباله‌دار سلبریتی‌ها و هوش مصنوعی، این‌بار نوبت «اسکارلت جوهانسون» بازیگر مطرح هالیوود است که علیه هوش مصنوعی و سوءاستفاده‌هایی که از این فناوری می‌شود شکایت کند.

اواخر هفته گذشته خبر رسید که اسکارلت جوهانسون علیه یک اپلیکیشن هوش مصنوعی که از نام و شباهت او در یک تبلیغات آنلاین بدون اجازه استفاده کرده بود، اقدام قانونی کرده است.

ماجرا از این قرار بود که یک اپلیکیشن تولید تصویر با هوش مصنوعی گمنام به نام Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar، در جریان یک تبلیغ 22 ثانیه‌ای در شبکه اجتماعی توییتر/ایکس از تصویر و صوت جوهانسون با استفاده از هوش مصنوعی و بدون اجازه این بازیگر استفاده کرده است.

نمایندگان این بازیگر تاکید کردند که جوهانسون سخنگوی آن اپلیکیشن تولید تصویر با هوش مصنوعی نیست و وکیل او «کوین یورن» در حال مدیریت کردن این وضعیت به لحاظ  قانونی است. این تبلیغ در 28 اکتبر در شبکه اجتماعی X ظاهر شد و به نظر می‌رسد از آن زمان به بعد از اینترنت ناپدید شده است.

اسکارلت جوهانسون از هوش مصنوعی شکایت کرد

یورن وکیل جوهانسون در این رابطه به رسانه‌ها گفته است: «ما این چیزها را ساده نمی‌گیریم. طبق روش معمول خود در این شرایط، با تمام راه‌حل‌های حقوقی که خواهیم داشت، با این موضوعات برخورد خواهیم کرد.»

این تبلیغ که توسط سایت «ورایتی» بررسی شده است، با یک کلیپ قدیمی از جوهانسون در پشت صحنه فیلم مارولی «بیوه سیاه» آغاز می شود.

 جوهانسون می‌گوید: «بچه‌ها چه خبر؟ من اسکارلتم و می‌خوام باهام همراه بشین.» و بعد تصویری گرافیکی جلوی دهان او را می‌گیرد و صفحه پر می‌شود از عکس‌هایی جعلی که با استفاده از صورت این بازیگر تولید شده‌اند.

از این‌جا به بعد هوش مصنوعی با تقلید صدای جوهانسون به صحبت کردن ادامه می‌دهد و اپلیکیشن هوش مصنوعی مذکور را تبلیغ می‌کند: «برنامه ما فقط به آواتارها محدود نمی‌شود. شما همچنین می‌توانید با متون و حتی ویدیوهای هوش مصنوعی خود نیز تصاویر ایجاد کنید. من فکر می‌کنم نباید این امکان را از دست بدهید.»

 در زیر این آگهی نوشته شده است: «تصاویر تولید شده توسط Lisa AI. ربطی به این شخص (خانم جوهانسون) ندارد.» چندین اپلیکیشن تولیدی Lisa AI که توسط شرکت Convert Software ایجاد شده‌ است، همچنان در App Store و Google Play باقی مانده‌اند. سازنده برنامه به درخواست رسانه‌ها برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

تاکنون در آمریکا بسیاری از ایالت‌ها قوانین سختگیرانه‌ای در مورد حق حریم خصوصی وضع کرده‌اند؛ مثلا در کالیفرنیا یک قانون مدنی برای استفاده غیرمجاز از «نام، صدا، امضا، تصویر یا شباهت» فرد در تبلیغات وجود دارد.

در حالی‌که برخی از افراد مشهور ممکن است علیه کسانی که از نام و تشابه آن‌ها بدون اجازه استفاده می‌کنند شکایت کنند، معمولا اکثر این پرونده‌ها با تقاضای توقف دادرسی و انصراف حل‌و‌فصل می‌شود.

جوهانسون تنها بازیگری نیست که نام و شباهت او توسط هوش مصنوعی به سرقت رفته و با هدف تبلیغات دستکاری شده است. ماه گذشته، «تام هنکس» در شبکه‌های اجتماعی به طرفدارانش در مورد یک ویدیوی تبلیغاتی از یک موسسه دندان‌پزشکی که از صوت و تصویر جعلی او استفاده کرده بود هشدار داد و اعلام کرد این تصاویر و تبلیغات مورد تایید او نیست.

باید دید آیا قانون‌گذارها در ادامه چاره‌ای برای استفاده غیرمجاز از تصاویر و صدای افراد مشهور توسط هوش مصنوعی پیدا خواهند کرد تا این موضوع فعلا ادامه پیدا خواهد کرد.

برای تولید محتوا با هوش مصنوعی، استفاده از ChatGPT و ساختن تصویر با هوش مصنوعی می‌توانید اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید. ضمنا شما می‌توانید برای آگاهی از دانستنی‌های جالب درباره هوش مصنوعی

مهران
مهران